• UŻYTECZNOŚĆ PUBLICZNA
    • BUDYNKI WIELORODZINNE
    • DOMY
    • WNĘTRZA
  • KONTAKT
Menu

R3D3 Pracownia Architektoniczna

  • PORTFOLIO
    • UŻYTECZNOŚĆ PUBLICZNA
    • BUDYNKI WIELORODZINNE
    • DOMY
    • WNĘTRZA
  • KONTAKT

Konkurs wyróżnienie KW Straży Pożarnej Toruń

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Jan Mościcki
arch. Maciej Oprządek

IDEA

Podstawowe działania projektowe służą stworzeniu harmonijnej zabudowy, gdzie nowoprojektowana część jest wysokiej jakości architekturą tła dla historycznego budynku Komendy Straży Pożarnej.

Istniejąca, historyczna część obiektu nie podlega zmianom zewnętrznym. Wewnątrz obiektu przewidziano zmiany funkcjonalne.

Nowa część połączona jest z istniejącą bryłą szklanym łącznikiem, w którym zlokalizowano klatkę schodową. Rozbudowa składa się z dwóch zasadniczych części – 2. kondygnacyjnej zlicowanej z budynkiem historycznym oraz 3. kondygnacyjnej bryły od strony wschodniej zamykającej całość obiektu w równowadze urbanistycznej dla historycznego budynku z wieżą. Elewację nowej części zaprojektowano z reinterpretowanej ściany trójwarstwowej z cegły współgrającej z częścią historyczną.

Inspiracją dla elewacji nowej części jest motyw ognia i jego zmienność w czasie. Cegła licowa została ułożona w formie wzoru geometrycznego, gdzie każda cegła obrócona jest wokół własnej osi pionowej w przedziale kątów -10 +10. Takie rozwiązanie tworzy silny rysunek światłocieniowy elewacji, zmienny w czasie. W zależności od warunków nasłonecznienia, pory dnia i roku ściany obiektu zmieniają się nawiązując do drgających płomieni ognia.

01.jpg
idea.jpg
02 kadr.jpg
03.jpg
04 korekta kadr.jpg
05.jpg

Ośrodek wypoczynkowy Wierzchucino

Zespół autorski:

mgr. inż. arch. Grzegorz Ziętek
mgr inż. Kinga Ziętek
mgr inż. arch. Jan Mościcki
mgr inż. arch. Maciej Oprządek

Data: lipiec 2022

Projekt obejmuje zespół domków letniskowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Głównym założeniem projektowym było stworzenie jasnych, drewnianych domków o nadmorskim charakterze.

Zaprojektowaliśmy nieduże i funkcjonalne domki na wynajem dla osób szukających azylu w trochę bardziej "dzikim" miejscu.

Po wizji w terenie szybko okazało się, że równorzędnym celem jest dla nas zachowanie maksymalnej ilości pięknych wrzosowisk, które dominują w otoczeniu i nadają wspaniały, unikatowy charakter temu miejscu.

Projektowane domki zostały nieregularnie "rozrzucone" na działce i aby uszanować lokalny kontekst pól wrzosowych domki zostały połączone drewnianymi, lewitującymi ścieżkami, które wynieśliśmy ponad roślinność.

Chcielibyśmy, aby to miejsce było przyjazne i wpisywało się w istniejący kontekst, aby architektura domków nie była wyzywająca, a całe założenie zostało wykonane z dbałością o każdy szczegół.

Projektowane domki zostały nieregularnie "rozrzucone" na działce i aby uszanować oraz w miarę możliwości ochronić lokalny kontekst pól wrzosowych domki zostały połączone drewnianymi, lewitującymi ścieżkami, które wynieśliśmy ponad wrzosowiska.

Chcielibyśmy, aby to miejsce było przyjazne i wpisywało się w lokalny kontekst, aby architektura domków nie była wyzywająca, a całe założenie zostało wykonane z dbałością o każdy szczegół.

Połacie dachowe zwrócone w stronę słońca zostały pokryte w 100% panelami fotowoltaicznymi. Przy każdym domku znajduje się taras z wanną jacuzzi.

wiz 01 HQ no logo.jpg
wiz 02 HQ no logo.jpg

Rewitalizacja Rewa

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
mgr inż. Kinga Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Małgorzata Szczurowska
arch. Milena Adamczyk

Opracowanie obejmowało przygotowanie projektu koncepcyjnego dla terenów w pasie nadmorskim miejscowości Rewa. Obecne tereny zagospodarowane w formie boiska przewidziano do przebudowy. Centralną część inwestycji zajmują przestrzenie publiczne ograniczone budynkiem bosmanatu, projektowanym budynkiem jachtklubu oraz rowem melioracyjnym. W ramach inwestycji przewidziano połączenie z istniejącym parkingiem, budowę nowego budynku jachtklubu wraz z placem manewrowym oraz budowę nowego budynku z salą zebrań dla mieszkańców i klubokawiarnią.

Projekt 2021

rewa_wiz_z gory_01.jpg
rewa_wiz_03.jpg
rewa_wiz_z gory_02.jpg
rewa_wiz_02.jpg
rewa_wiz_01.jpg
rewa_PZT.jpg
rewa_detal_01.jpg
rewa_detal_02.jpg

Konkurs I nagroda Inkubator Przedsiębiorczości Zdziwój Nowy i Stary

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Anna Sokalska
arch. Joanna Tlaga-Dąbrowska
mgr inż. Kinga Ziętek

Układ ruralistyczny

Układ ruralistyczny w którym powstaje budynek stanowi silny czynnik

kształtujący formę obiektu. Ideą przewodnią koncepcji jest harmonijne

wkomponowanie nowych kubatur w istniejącą zabudowę.

Zamawiający określił konieczność rozbudowania budynku o ok. 4250 m3.

Projektowana rozbudowa w formie budynku 3-kondygancyjnego,

połączonego z budynkiem istniejącym szklanym łącznikiem spełnia określone

wymagania kubaturowe. Projektowana zabudowa uzupełnia zabudowę

w naturalny sposób dla układu ruralistycznego wsi Zdziwój Nowy i Zdziwój Stary.

Układ prostopadłych do siebie kubatur jest tradycyjnym sposobem

kształtowania przestrzeni w okolicznych wsiach i stanowi o szacunku dla

miejsca oraz jego walorów przestrzennych.

Z uwagi na funkcję budynku oraz znaczną kubaturą rozbudowana część

obiektu przekryta została dachem płaskim. Element stanowi świadomą

opozycję do istniejącej zabudowy w sąsiedztwie. Projektowana nowoczesna

forma budynku pozwala na stworzenie wysokiej jakości landmarku, pozytywnie

wyróżniającego się na tle niskiej jakości zabudowy w sąsiedztwie. Nowa forma

buduje tożsamość miejsca oraz wpływa na jakość układu ruralistycznego.

Architektura

Forma budynku jest syntezą dwóch prostopadłościennych brył – istniejącego

budynku szkoły oraz projektowanego nowego skrzydła. Zaprojektowany układ

jest podporządkowany układowi ruralistycznemu.

R3D3 Pracownia Architektoniczna Grzegorz Ziętek

www.r3d3.pl | biuro@r3d3.pl | +48 501 106 840 | ul. Żwirki i Wigury 3/5, 81-392 Gdynia | NIP 588-201-20-82

Istniejący budynek szkoły pozostawiono bez zmian w zakresie kształtu obiektu.

Przewiduje się zmiany we wnętrzu (wyburzenia oraz wymurowania ścian

działowych) oraz termomodernizację z wymianą stolarki okiennej.

Projektowane prace wykończeniowe elewacji nie przewidują znaczących

zmian w charakterze budynku. Proponowana kolorystyka jest zgodna

z dotychczasową. Projektowane prace elewacyjne mają na celu przede

wszystkim podniesienie właściwości termicznych i sprawności energetycznej

budynku oraz podniesienie walorów estetycznych budynku,

przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego charakteru.

Część rozbudowaną zaprojektowano z materiałów kontrastujących z częścią

istniejącą, tj. fasad szklano-aluminiowych oraz elewacji ze strzechy.

Zastosowanie materiałów innych niż tradycyjne, pozwala uzyskać efekt

metaforycznego zerwania z tradycją. Nowoczesna architektura projektowanej

rozbudowy jest odzwierciedleniem funkcji obiektu i jego użytkowników – ludzi

młodych i przedsiębiorczych.

Dzięki połączeniu materiału tradycyjnie stosowanego do krycia dachów –

strzechy – oraz materiału tradycyjnie stosowanego w budownictwie biurowym

– fasady szklano-aluminiowej – udało się stworzyć niebanalne, unikatowe

zestawienie materiałów. Strzecha jednoznacznie kojarzy się z tym co wiejskie,

fasada szklana z tym co wielkomiejskie. Takie połączenie pozwala stworzyć

nowoczesną jakość jednocześnie szanującą tradycję i lokalność.

przasnysz o1.jpg
zewn 03.jpg
przasnysz i1.jpg
2_plan sytuacyjny.jpg
idea_i_schemat_funkcjonalny.jpg
10_detal.jpg
8_przekroje i elewacje 01.jpg
8_przekroje i elewacje 02.jpg

Konkurs | Zespół szkolno-przedszkolny | Krzeptów

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Michał Malewczyk

IDEA

Ideą przewodnią koncepcji jest harmonijne wkomponowanie nowego zespołu w otoczenie z wyraźnym zaznaczeniem wagi obiektu użyteczności publicznej.

Architektura obiektu budowana jest w oparciu o podstawowe figury geometryczne, których idealna forma ma odzwierciedlać dążenie młodych ludzi do kreowania wzorowych postaw. Plan obiektu został oparty na figurze kwadratu i jest odniesieniem do planu Zamku w Solcu znajdującego się w sąsiedztwie.

FORMA

Figura kwadratu – doskonałego czworokąta – przenika budynek wielowątkowo. Po pierwsze plan całego zespołu jak i poszczególnych elementów składowych obiektu zostały oparte na tej figurze, po drugie cały rzut architektoniczny oparty jest na kwadratowej siatce, kwadrat pojawia się także jako element podziału stolarki okiennej i detalu architektonicznego.

Zespół szkolno-przedszkolny został podzielny na trzy podstawowe skrzydła funkcjonalne:

- główną 3-kondygnacyjną bryłę z blokiem szkolnym

- skrzydło z blokiem sportowym

- skrzydło z blokiem przedszkolnym

Cały zespół został usytuowany względem kardynalnych kierunków świata i ukształtowany w taki sposób, aby stworzyć dziedziniec wejściowy, który jednocześnie ma służyć jako miejsce spotkań i aktywności uczniów podczas przerw międzylekcyjnych.

Skrzydło z blokiem sportowym zostało ustawione od strony ulicy Wiśniowej – o największej intensywności ruchu, a jednocześnie od strony lotniska, zapewniając izolację akustyczną dziedzińca.

Sale lekcyjne części szkolnej doświetlone są od stron kierunków świata wschód-zachód i zapewniają optymalne doświetlenie pomieszczeń lekcyjnych.

Część przedszkolna została zwrócona w kierunku południowym z delikatnym odgięciem kompozycyjnym. Wszystkie sale przedszkolne wyposażone są w znaczne okapy dachowe zapewniające kontrolę słoneczną (unikanie przegrzewania pomieszczeń latem, zapewnienie maksymalnego doświetlenia zimą).

W całym obiekcie zastosowano subtelny detal architektoniczny związany z lotnictwem:

- w elewacji zewnętrznej zastosowano dekoracyjne słupy wykończone stalą nierdzewną

- świetlik dachowy doświetlający hol główny szkoły ukształtowano łukowato

- wiązary hali sportowej ukształtowano na wzór konstrukcji szkieletowej samolotów

- na dziedzińcu szkolnym wprowadzono lustrzane daszki swobodnie nawiązujące do chmur

- na elewacjach części przedszkolnej wprowadzono kolorystyczną tęczową wstęgę

- na dachu hali sportowej znajduje się taras widokowy z lunetami w kierunku lotniska

axo2.jpg
axo1.jpg
axo3.jpg
axo4.jpg
wiz_01.jpg
wiz_02.jpg
wiz_03.jpg
wiz_05.jpg
wiz_04.jpg

Bosmanat Rewa

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Anna Sokalska
arch. Joanna Tlaga-Dąbrowska
mgr inż. Kinga Ziętek

Inwestycja gminy Kosakowo w pasie nadmorskim miejscowości Rewa. Architektura obiektu nowoczesna, dostosowana do wymagań Powiatowego Konserwatora Zabytków.

Realizacja 2020

Bosmanat 02 ds.jpg
bosmanat Rewa 01.jpg
Bosmanat 01 ds.jpg
Bosmanat 04 ds.jpg
Bosmanat 06 ds.jpg
Bosmanat 03 ds.jpg
Bosmanat 05 ds.jpg

Hotel Kopalino

Zespół autorski:

mgr. inż. arch. Grzegorz Ziętek
mgr inż. Kinga Ziętek
mgr inż. arch. Michał Malewczyk
mgr inż. arch. Agnieszka Ziółkowska

Data: styczeń 2020

Projekt obejmuje budynek hotelowy wraz z restauracją, częścią konferencyjną, baseny wewnętrzne oraz zewnętrzny, SPA, zagospodarowanie zewnętrzne a także zespół domków letniskowych.

Architektura obiektu hotelowego jest utrzymana w duchu minimalizmu. Prosta forma o archetypicznym przekroju domu z dachem dwuspadowym została podzielona na mniejsze fragmenty przez zastosowanie tarasów dachowych. Takie kształtowanie formy architektonicznej próbuje wpisać dość znaczną kubaturę obiektu w ruralistyczną skalę miejscowości.

Domki letniskowe zostały pozornie swobodnie rozrzucone na pozostałej części terenu. Do ułożenia wzoru domków zastosowano jasne zasady geometryczne. Dwa typy domków, różniące się między sobą układem kalenicy / tarasu zewnętrznego ułożono w kierunku zachodnim, w taki sposób aby goście ośrodka w maksymalnym stopniu mogli skorzystać z popołudniowego słońca.

wiz 07.jpg
wiz 02.jpg
wiz 01.jpg
wiz 10.jpg
wiz 03.jpg
domek letniskowy 02 aksonometria a.jpg
domek letniskowy 02 aksonometria b.jpg
domek letniskowy 02 aksonometria c.jpg
wiz 04.jpg
wiz 05.jpg
wiz 08.jpg

Hotel i ośrodek wypoczynkowy Ulinia

Ośrodek wypoczynkowy w Ulinii składa się z budynku hotelu z restauracją, 5 dwulokalowych domków letniskowych, 9 indywidualnych domków letniskowych, budynku sauny oraz infrastruktury i elementów zagospodarowania terenu.

ulinia 01.jpg
ulinia 02.jpg
domek duży.jpg
domek mały.jpg

Konkurs Wyróżnienie Skwer Rybaka Łeba

DATA

GRUDZIEŃ 2019

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
mgr inż. Kinga Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Agnieszka Ziółkowska
arch. Małgorzata Szczurowska

LOKALIZACJA

Teren objęty opracowaniem znajduje się w centrum miasta Łeba na północ od rzeki Chełst. Strefa znajduje się na przedłużeniu deptaku miejskiego i odznacza się dużym natężeniem ruchu turystycznego w okresie letnim.

Projektowany Skwer Rybaka wraz z otoczeniem jest główną przestrzenią publiczną w Łebie.

IDEA

Zagospodarowanie opiera się na głównym ciągu pieszym łączącym most nad rzeką Chełst z ulicą Wojska Polskiego wraz z przestrzeniami towarzyszącymi i atrakcjami.

Osobną strefę stanowi skwer przy pomniku 40-lecia Powrotu Ziem Zachodnich do Macierzy, który pełni rolę głównie dla mieszkańców.

FORMA

Idea została formalnie zbudowana na zasadzie rysunku geometrycznego – łamanych linii skośnych. Linie te nawiązują charakterem do linii natury – mogą kojarzyć się z falami morskimi, ostrymi krawędziami wydm piaszczystych, rysunkiem kry na rzece.

Główny ciąg pieszy łączy po przekątnej dwa krańce terenu A - Skweru Rybaka: od ulicy Kościuszki przy moście do ulicy Wojska Polskiego. Przy tym ciągu pieszym zlokalizowano dwie główne przestrzenie publiczne: plac ze Skrzynią Czasu wyposażony w siedziska i pawilony zacieniające oraz istniejący plac w północnej części Skweru, na którym usytuowano fontannę posadzkową.

Teren B został podzielony ciągami pieszymi po przekątnych placu zgodnie z istniejącym podziałem przestrzeni. W centralnej części znajduje się ogród deszczowy z siedziskami zwróconymi w kierunku pomnika oraz miejsce na tymczasową scenę o wymiarach 6x10 m. Przed sceną przewidziano teren zielony dla widowni – ok. 280 osób. Przewiduje się tutaj organizację kameralnych imprez w piknikowej atmosferze.

Forma posadzki na skwerze została zaprojektowana w oparciu rysunek sieci rybackiej. Swoim kształtem i zróżnicowaniem kolorystycznym może kojarzyć się z rybią łuską.

Łeba skwer rybaka detal.jpg
Łeba skwer rybaka wiz dzien 1 2000.jpg
Łeba skwer rybaka makieta 1.jpg
Łeba skwer rybaka makieta 2.jpg
Łeba skwer rybaka makieta 4.jpg
Łeba skwer rybaka makieta 3.jpg
Łeba skwer rybaka posadzka_dzien.jpg
Łeba skwer rybaka posadzka_noc.jpg
Łeba skwer rybaka PZT detal.jpg
Łeba skwer rybaka PZT.jpg
Łeba skwer rybaka wiz dzien 2 2000.jpg
Łeba skwer rybaka wiz noc 1500.jpg

Konkurs Muzeum Stanisława Wyspiańskiego | Kraków

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Agnieszka Ziółkowska
arch. Katarzyna Barnaś

IDEA
Ideą przewodnią jest stworzenie obiektu architektonicznego o formie jednoznacznie
kojarzącej się z twórczością Stanisława Wyspiańskiego, harmonijnie wpisującego się
w istniejący kontekst urbanistyczny i historyczny. Forma obiektu łączy dwa światy geometrii –
ortogonalnej geometrii linii prostych z miękkim, swobodnym rysunkiem organicznych linii
krzywych. Sposób kształtowania bryły architektonicznej nawiązuje do licznych dzieł Stanisława
Wyspiańskiego, w których również łączył dwa światy geometryczne: ortogonalne, proste
kształty z bogatymi, giętymi, naturalnymi, miękkimi liniami natury. Zderzenie tych geometrii
widoczne jest zarówno w polichromiach o motywach roślinnych, a także w witrażach.


UKŁAD URBANISTYCZNY I ZAGOSPODAROWANIE TERENU
Podstawowym założeniem koncepcji jest harmonijne wkomponowanie nowej kubatury
architektonicznej w istniejący kwartał Muzeum Narodowego wraz z odniesieniem się
do twórczości Stanisława Wyspiańskiego.
Bryła projektowanego budynku muzeum łączy dwa kierunki urbanistyczne istniejące
w bezpośrednim sąsiedztwie. Pierwszy, nadrzędny kierunek, wyznacza istniejący Gmach
Główny Muzeum Narodowego. Zgodnie z nim zorganizowano elewację wschodnią oraz
krótką elewację północną. Drugi kierunek wyznaczony jest przez elewację południową hotelu
studenckiego Żaczek, na przedłużeniu której zaprojektowano fasadę frontową nowego
muzeum, która wspólnie z elewacją hotelu buduje pierzeję placu. Wycofanie elewacji
frontowej względem Gmachu Głównego eksponuje część elewacji bocznej Gmachu
Głównego, a jego bryła staje się nadrzędną w stosunku do nowoprojektowanego budynku;
niejako wystaje z pierzei, stanowiąc o swojej wartości i wyższości w hierarchii obiektów.
Dwa kierunki urbanistyczne przecinają się w pewnej odległości od obiektu, tworząc punkt
centralny teoretycznego łuku, w oparciu o który ukształtowano elewację zachodnią. Miękką
florystyczną formą połączone zostały dwa kierunki zabudowy.
Koncepcja zagospodarowania terenu zakłada stworzenie wielofunkcyjnego dziedzińca
między projektowanym budynkiem a Gmachem Głównym. Spełnia on rolę strefy parkowania
(wjazd do garażu podziemnego, miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami,
miejsce postoju autokaru, dojazd dla dostaw eksponatów oraz do zaplecza kuchennego),
oraz strefy odpoczynku w części południowej (formalnego przedłużenia hallu Muzeum,
ogródka kawiarni). W pobliżu przewidziano miejsca postoju dla rowerów.
Na terenie inwestycji przewidziano usunięcie istniejących zabudowań oraz zieleni z wyjątkiem
dwóch sztuk wartościowych 70. letnich klonów srebrzystych.


ARCHITEKTURA
Zaproponowana forma budynku w optymalny sposób odnosi się do danego programu
funkcjonalno-użytkowego minimalizując powierzchnię zabudowy. W efekcie powstała bryła
jest zwarta, energooszczędna i ekonomiczna w budowie.
Monolityczna bryła nowoprojektowanego budynku pokryta jest w całości materiałem
elewacyjnym wykorzystanym w budowie Gmachu Głównego – piaskowcem.
Zaproponowano układ ułożenia płyt kontrastujący z budynkiem istniejącym.
Elewacja frontowa została zaprojektowana w podziale odpowiadającym kompozycji
Gmachu Głównego z odwróceniem jego proporcji. Niski cokół stanowi podstawę dla wyższej
części kompozycyjnej pokrytej w całości ogrodem wertykalnym. Rysunek roślin przenika się
z rysunkiem ortogonalnej siatki – podkonstrukcji dla zieleni. Uzupełnieniem kompozycji elewacji
frontowej jest zaznaczenie wejścia głównego do muzeum w formie łukowego podcienia.
Formowanie bryły architektonicznej w oparciu o ogród wertykalny jest przede wszystkim
nawiązaniem do twórczości Stanisława Wyspiańskiego, ponadto służy przełamaniu
patetyczności Gmachu Głównego, zmianę wizerunku muzeum na przyjazny dla
odwiedzających. Zielona, żywa elewacja jest także zadośćuczynieniem dla mieszkańców,
przyzwyczajonych do zielonego skwerku w tym miejscu. W zamian za zdegradowaną zieleń
proponuje się nowoczesny ogród wertykalny.
Elewacja zachodnia została ukształtowana w formie łuku. Żelbetowa łukowa tarcza skrywa
komunikację obiektu doświetloną od góry świetlikiem dachowym. Świetlik zaprojektowano
w układzie radialnych elementów prostolinijnych, których cień rzucany na łukowe ściany,
będzie tworzył bogaty „organiczny” rysunek światłocienia we wnętrzu obiektu.
Reprezentacyjna klatka schodowa ukryta między łukowymi ścianami została zaprojektowana
w formie zawieszonych w przestrzeni drewnianych biegów schodowych. Przy spocznikach
zaprojektowano doświetla w ścianie. Rytm otworów jest konsekwencją motywu
zaczerpniętego z polichromii Stanisława Wyspiańskiego.


ROZWIĄZANIE PROGRAMU FUNKCJONALNO-UŻYTKOWEGO
Kondygnacje zaplanowano w większości jako otwarte przestrzenie typu open-space,
umożliwiające swobodne kształtowanie ekspozycji muzealnej. Oprócz pomieszczeń
o standardowych wysokościach przewidziano trzykondygnacyjną przestrzeń umożliwiającą
prezentację obiektów wielkogabarytowych, w tym posiadanych w zbiorach Muzeum
projektów witraży. Dzięki zastosowaniu zaciemnienia pomieszczenia oraz kurtyny stworzono
przestrzeń o teatralnym charakterze. Jest ona dostępna z trzech kondygnacji, w tym dwóch
antresol, co umożliwia zwiedzającym łatwy dostęp do sali witrażowej i podziwianie ekspozycji
z różnych perspektyw. Ponadto, za pomieszczeniem ekspozycyjnym przewidziano stały
magazyn wystawy rotacyjnej o pełnej wysokości trzech kondygnacji. Magazyn pozwala
na przechowywanie dwóch do trzech zestawów ekspozycji gotowych do szybkiej zmiany.
Piwnica obiektu obejmuje halę garażową wraz z pomieszczeniami technicznymi, zespołami
szatni i toalet. Dodatkowo przewidziano możliwość wykonania łącznika z Gmachem
Głównym.
Na parterze znajduje się główny hall wejściowy z kasami, informacją, pomieszczeniami
monitoringu i pomocniczymi. Do hallu przylega kawiarnia oraz sklep muzealny. Dalej
ulokowano zespół toalet, pomieszczenie dla matek i ojców małych dzieci oraz pomieszczenie
ekspozycyjne. Na skraju budynku znajduje się winda wielkogabarytowa umożliwiająca
transport eksponatów muzealnych. Załadunek windy przewidziano na parterze na terenie
należącym do muzeum w północnej części działki.
Planuje się kierowanie zwiedzających w pierwszej kolejności do panoramicznej windy,
a początek zwiedzania od kondygnacji najwyższej. Odwiedzający będą poruszać się
po ekspozycji muzeum, stopniowo schodząc w dół obiektu.
Część edukacyjna została zlokalizowana na I piętrze budynku, w tym jedna sala jest
dwukondygnacyjna z możliwością rozłożenia modułowej sceny. Wszystkie sale doświetlone są
światłem naturalnym (jedna pośrednio przez hall główny muzeum).
Na dachu zaprojektowano ogród oraz przeszkloną kawiarnię, do której dojazd zaplanowano
windą osobową. Na ostatniej kondygnacji przewidziano kontrolę dostępu do ekspozycji, dzięki
któremu możliwe jest korzystanie z kawiarni na dachu niezależnie od części ekspozycyjnej,
w tym po godzinach funkcjonowania muzeum

wiz lot ptaka.jpg
plansza 01.jpg
plansza 02.jpg
idea elewacja.jpg
idea elewacja p.jpg
idea urb.jpg
kontekst.jpg
urbanistyka 01.jpg
urbanistyka 02.jpg
serce.jpg
hall.jpg
rzut.jpg
elewacje.jpg
przekroj.jpg

Konkurs III nagroda Zielony Plac Warszawa

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Agnieszka Ziółkowska
arch. Amelia Łepkowska
mgr inż. Kinga Ziętek

LOKALIZACJA

Teren objęty opracowaniem znajduje się na Szmulowiznie – osiedlu w dzielnicy Praga-Północ w Warszawie.

Od strony południowo zachodniej obszar projektu łączy się z ul. Łochowską, która w tym fragmencie ma zostać poddana rewitalizacji i przebudowie w formie woonerfu.

Od strony wschodniej teren ograniczony jest nasypem oraz trasą kolejową o znaczeniu ogólnopolskim.

Teren Północnej Pragi charakteryzuje się postindustrialnym dziedzictwem, w którym istotnymi materiałami budowlanymi są czerwona cegła, stal, beton.

CELE

Celem nadrzędnym proponowanej koncepcji jest określenie wspólnego, jednolitego wyrazu architektonicznego przestrzeni publicznej w celu nadania jej łatwo rozpoznawalnego charakteru decydującego o jej indywidualnej nowej  tożsamości w kontekście historycznym, kulturowym, gospodarczym i społecznym.

Holistyczna wizja ukształtowania przestrzeni wpisuje się zarówno w skali lokalnej, dzielnicowej, jak i całego systemu miejskiego.

Starannie dobrane elementy przestrzeni mają w zamyśle twórców być odpowiedzią na problemy mieszkańców, wypełniać niszę w zakresie funkcjonalnym służącym potrzebom lokalnej ludności. Wysokiej jakości zagospodarowanie spełnia współczesne standardy, wymagania techniczne oraz staje się jednocześnie interesującą ofertą turystyczną dzielnicy. Projekt ma budować lokalne więzi pomiędzy mieszkańcami, być może budować solidarność międzypokoleniową przez egalitarne traktowanie przestrzeni.

Założenia kulturalno-rozrywkowe, wielofunkcyjność przestrzeni, bogata oferta wydarzeń mają integrować ludzi z miasta, okolic, a być może skłonią mieszkańców stolicy do częstszego odwiedzania Szmulowizny.

 IDEA

Szmulowizna + Michałów = tożsamość miejsca.

Teren projektowy posiada bogatą historię. Nazwa terenu Szmulowizna pochodzi od imienia właściciela tych gruntów Szmula (Samuela) Jakubowicza Sonnenberga,  najbogatszego warszawskiego żyda. Tereny we wschodniej części Szmulowizny wykupiła w 1902 para książęca Michał i Maria Radziwiłłowie. Odtąd nazwano je Michałowem na cześć księcia.

Idea projektowa buduje się na opozycji dwóch osobowości, reprezentujących dwa narody. Dwie postaci, głęboko związane z historią tego miejsca budują jego tożsamość, mieszankę tradycji polsko-żydowskich. Genius loci przestrzeni wynika z zestawienia dwóch wartości, które tworzą nową jakość, nową bogatą multikulturową tradycję.

FORMA

Idea została formalnie zbudowana na zasadzie przenikających się dwóch rysunków geometrycznych – układów linii skośnych. Pierwszy zaczyna się od strony zachodniej terenu rzeźbą reprezentującą to co żydowskie (Szmula) i biegnie w formie ukośnych pasów do Zielonego Placu. Drugi rysunek zaczyna się od strony wschodniej, rzeźbą symbolizującą polskość (Michał Radziwiłł) i biegnie w formie pasów ułożonych w lustrzanym odbiciu w kierunku Zielonego Placu. Na placu oba kierunki spotykają się tworząc miraż geometrycznych kierunków – diamenty powstałe z dwóch pozornie przeciwstawnych elementów.

Forma posadzki w szczególe rysowana jest jako transpozycja gwiazdy Dawida, symbolu żydowskiego. Gwiazda Dawida to sześciopromienna gwiazda (heksagram) złożona z dwóch zachodzących na siebie trójkątów równoramiennych (najczęściej równobocznych) obróconych względem siebie. Geometrycznie ciekawa forma gwiazdy, buduje zestaw pozostałych elementów koncepcji, jak zagospodarowanie woonerfu, miejsca postojowe, drobne formy architektoniczne – DFA, etc. Poszczególne elementy korzystają z geometrii trójkąta równobocznego, heksagonu, siatki trójkątnej i form pochodnych.

zielony plac praga warszawa 01.jpg
zielony plac praga warszawa 05.jpg
zielony plac praga warszawa 03.jpg
zielony plac praga warszawa 02.jpg
zielony plac praga warszawa 04.jpg
zielony plac praga warszawa 06.jpg
zielony plac praga warszawa plansza 1.jpg
zielony plac praga warszawa plansza 2.jpg
zielony plac praga warszawa plansza 3.jpg
zielony plac praga warszawa plansza 4.jpg

Konkurs wyróżnienie Świętokrzyski Kampus Laboratoriów Głównego Urzędu Miar Kielce

ZESPÓŁ

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Agnieszka Ziółkowska
arch. Rafał Wilniewczyc

LOKALIZACJA

Rozwój procesu pomiarowo-badawczego wymaga środowiska pozbawionego wszelkich istotnych źródeł zakłóceń. Idealnym dla realizacji tego przedsięwzięcia jest region świętokrzyski usytuowany u podnóża Gór Świętokrzyskich. Teren przewidziany pod inwestycję został wybrany ze względu na oddalenie od źródeł potencjalnych niekorzystnych oddziaływań (w zakresie drgań, hałasu, zanieczyszczeń i promieniowania elektromagnetycznego) oraz możliwość dobrego połączenia z infrastrukturą komunikacyjną. Teren obejmuje ponad 13 ha powierzchni, położony jest na północnym zboczu góry Hałasa w sąsiedztwie budynków Starostwa Powiatowego, Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Świętokrzyskiej Izby Lekarskiej oraz zabudowy jednorodzinnej. Od strony południowej sąsiaduje bezpośrednio z terenami leśnymi Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego. Obsługa komunikacyjna z ul. Wrzosowej oraz z al. Ks. Jerzego Popiełuszki. Teren objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego który obecnie jest w fazie zmiany.

W okolicy przedmiotowej inwestycji znajdują się liczne kopalnie odkrywkowe złóż dolomitu oraz wapnia. Obecność lokalnych surowców mineralnych umożliwia wykorzystanie ich podczas budowy kampusu GUM przy znacznym ograniczeniu kosztów transportu. 

IDEA 

Miara. Krajowe Instytucje Metrologiczne, w tym Główny Urząd Miar, zajmują się wzorcami jednostek miar. W geometrii wzorem mierzenia jest tzw. złoty podział (łac. sectio aurea). Architektura obiektu została oparta na zasadach boskiej proporcji (łac. divina proportio).

UKŁAD URBANISTYCZNY

Podstawowym założeniem koncepcji jest harmonijne wkomponowanie nowych kubatur architektonicznych w istniejące zbocze Góry Hałasa (szczyt 393 m n.p.m.) wraz z odniesieniem się do kontekstu urbanistycznego. Projekt kampusu ma za zadanie określenie wspólnego, jednolitego wyrazu architektonicznego przestrzeni w celu nadania jej łatwo rozpoznawalnego charakteru decydującego o jej indywidualnej nowej tożsamości w kontekście historycznym, kulturowym, gospodarczym i społecznym. 
Teren inwestycji położony jest o podnóża góry – występują tu znaczne spadki terenu a w konsekwencji tworzą się również okresowe cieki wodne. Znaczne kubatury obiektów wymagane programem inwestorskim powodują konieczność realizacji budynków w spadku. 
Koncepcja opiera się na jasnym układzie bryły prostopadłościennej zbudowanej na rzucie złotego prostokąta, w której zamknięte są wszystkie funkcje przyszłego kampusu. Ze względu na etapowanie inwestycji fragmenty kubatur nieobjęte realizacją w I etapie budowy proponuje się pozostawić bez zmian w formie parków z zachowaniem istniejących nasadzeń wraz z nasadzeniami uzupełniającymi. Dodatkowo przewidziano wykonanie ogrodzeń z siatki stalowej o wysokości docelowych budynków wraz z posadzeniem na nich pnączy. Parki przewidziano do docelowego zastąpienia przez części budynków realizowane w II etapie inwestycji. Bryłę całego kampusu usytuowano harmonijnie względem otoczenia: 

- zgodnie z dominującym kierunkiem urbanistycznym – ul. Wrzosowa – wraz z zabudową po stronie wschodniej kampusu; drugorzędny kierunek urbanistyczny wyznaczony przez elewację budynku Starostwa Powiatowego zaznaczono delikatnie w architekturze kampusu (rozcięcia elewacyjne); 
- zgodnie z ukształtowaniem terenu – budynki dostosowano do zbocza góry, w celu minimalizacji kosztów realizacji (ograniczenie wykopów); najwyższe kondygnacje obiektów wyznaczono w oparciu o warstwice terenu.

Główną bryłę kampusu podzielono na strefy funkcjonalne za pomocą dwóch działań urbanistycznych:

 - na przedłużeniu ul. Dąbrowszczaków stworzono ciąg pieszo jezdny dzielący bryłę kampusu zgodnie ze złotym podziałem w rzucie – na kwadrat oraz drugi złoty prostokąt; 
- rozcięcie bryły kampusu architektonicznymi „potokami” na dalsze podziały przestrzenno-funkcjonalne – w tym wyznaczenie w strefie wejściowej dziedzińca; załamania linii potoków określono zgodnie z miarą ciągu Fibonacciego;

Z uwagi na oddziaływania zewnętrzne Laboratorium L9 – Przepływy usytuowano poza główną częścią kampusu. Budynek znajduje się od strony południowo zachodniej terenu inwestycji, otoczony naturalną zielenią w bliskości poligonu pomiarowego.
Koncepcja przewiduje utrzymanie naturalnej istniejącej zieleni, w tym zadrzewienia, w maksymalnym możliwym stopniu. Obiekt usytuowano w północnej części terenu Inwestycji z uwzględnieniem inwentaryzacji dendrologicznej, tak, aby zachować autentyczność i dziewiczość terenu. 
Od strony południowej usytuowano zewnętrzne stanowiska pomiarowe ze względu na korzystne braki oddziaływań zewnętrznych, a także wymaganą bliskość lokalizacji laboratoriów kubaturowych. 
Budynki kampusu otoczone są zielenią naturalną oraz sztucznie nasadzoną. Wokół kampusu przewidziano drogi serwisowe z parkingami, również w funkcji dróg pożarowych. Cały kompleks GUM łączy tereny zielone Góry Hałasa z rodzinnymi ogrodami działkowymi po stronie północnej.

ARCHITEKTURA 

Kształt kampusu GUM jest syntezą dwóch działań na prostopadłościennej bryle: układ warstwicowy, rozcięcia funkcjonalno-estetyczne. 
Obiekt oglądany z lotu ptaka ma w zamyśle twórców stapiać się ze zboczem Góry Hałasa. W tym celu w obiekcie zadbano o piątą elewację – dachy pokryte są zielenią ruderalną z przewagą gatunków synantropijnych autochtonicznych. Cały kampus może kojarzyć się również z krajobrazem kopalni odkrywkowych, licznych w sąsiedztwie inwestycji. 
Obiekt oglądany z perspektywy człowieka budowany jest w oparciu o przestrzenną grę masywnych brył kamiennych. Interesujący efekt architektoniczny brył niemal pozbawionych dostępu światła dziennego możliwy jest do uzyskania dzięki funkcji obiektu. Liczne laboratoria wymagają braku oświetlenia naturalnego, część z nich wymaga niezależnego fundamentowania – lokalizowania w piwnicach. Dzięki tym wymaganiom realne jest tworzenie znacznych kubatur budynków. 
Elewacje obiektów pokryte są naturalnym kamieniem elewacyjnym ryflowanym w zmiennym układzie geometrycznym. Na tym etapie realizacji autorzy przewidują wykorzystanie naturalnych złoży surowców mineralnych w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Ze względów kosztowo realizacyjnych może okazać się konieczne zastąpienie tego rozwiązania przez beton architektoniczny z ukształtowaną powierzchnią za pomocą form z żywic epoksydowych. 
Zakłada się, iż mieszanka betonowa powstanie z wykorzystaniem lokalnych kruszyw (dolomit). Stosunkowo nieliczne doświetlenia pomieszczeń kampusu realizowane będą za pomocą pionowych okien szczelinowych szer. 60 cm ukrytych za rytmem kamiennych (lub betonowych) żylet elewacyjnych. Układ taki pozwala na uzyskanie efektu znikania okien, przy oglądaniu ich z kierunków nieprostopadłych do elewacji. 
Strefy wejściowe do obiektów, hole, doświetlenie pomieszczeń na parterach, zostało zrealizowane za pomocą fasad szklano-aluminiowych budowanej w oparciu o formy trójkątne. Triangulacja fasad pozwala na swobodę kształtowania formy geometrycznej, która w zamyśle autorów ma kontrastować z masywnymi formami kamiennymi ścian. Efekt elewacyjny jest kontynuacją idei rozcinania brył budynków architektonicznymi „potokami”, może kojarzyć się z bystrą górską wodą szypotu. 
Masywne bryły skalne są metaforą wieczności i niezmienności, podczas gdy dynamiczne potoki górski symbolizują zmianę i upływający czas. 
Forma zabudowy, mimo, iż niewystępująca nigdzie w sąsiedztwie wynika bezpośrednio z kontekstu geomorfologicznego, jednocześnie podporządkowując się wzorcom urbanistycznym. Wysokość zabudowy dostosowano do ludzkiej skali, obiekty mimo znacznych rozmiarów podzielono na mniejsze bryły. Analiza pierzei założenia projektowego od strony ul. Wrzosowej pozwoliła na stworzenie harmonijnego obiektu łączącego duży budynek Starostwa Powiatowego z drobną zabudową mieszkalną na wschód od terenu objętego Inwestycją. 
Budynki kampusu zaprojektowano jako dwu i trzykondygnacyjne, niektóre podpiwniczone. 
W zakresie detalu architektonicznego proponuje się ujednolicone formy małej architektury – oprawy oświetleniowe, posadzkowe oraz słupy, ławki, detale posadzek, obrzeży cieku wodnego, zagospodarowanych pasów zieleni.

opis wiz 01.jpg
opis wiz 02.jpg
opis wiz 03.jpg
SKLGUM 03.jpg
P1.jpg
P4.jpg
P5.jpg
P6.jpg
P3.jpg
P2.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
01.jpg

Wzgórze Grodowe Kościerzyna

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Rafał Wilniewczyc
arch. Marcin Wolszczak

II nagroda (I nagrody nie przyznano) w konkursie urbanistycznym na zagospodarowanie Wzgórza Gradowego w Kościerzynie

koscierzyna 1.jpg
koscierzyna 2.jpg
koscierzyna 3.jpg

Konkurs I nagroda Anomalia Chorzów

ZESPÓŁ:

arch. Grzegorz Ziętek  
arch. Anna Sokalska  
arch. Joanna Tlaga   

LOKALIZACJA

Chorzów znajduje się w centrum Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, a pod względem geologicznym na obszarze Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. W Chorzowie, w bliskim sąsiedztwie centrum miasta znajduje się Park Śląski, dawny Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. Gen. Jerzego Ziętka. Stanowi on osnowę ekologiczną Konurbacji Górnośląskiej, główną atrakcję turystyczną, a przede wszystkim miejsce spotkań i wypoczynku mieszkańców Chorzowa.

Czynnikami, które kształtowały powstanie i rozwój konurbacji, a w tym Chorzowa były przede wszystkim hutnictwo i górnictwo, głównie węgla kamiennego. Węgiel jest inherentnie wpisany w historię regionu i miasta. Warto zaznaczyć fakt, iż podczas odkrywki węgla kamiennego pod koniec XVIII wieku natrafiono tu na wody solankowe, które dały początek uzdrowisku.

Teren opracowania znajduje się w północnej części miasta Chorzów i graniczy z miastem Bytom oraz z miastem Świętochłowice. Obszar objęty konkursem to teren u zbiegu ulic Łagiewnickiej i Niedurnego. Cały obszar projektowy można podzielić na trzy charakterystyczne podobszary. Główny podobszar, zajmujący największą powierzchnię znajduje się po zachodniej stronie ul. Łagiewnickiej, drugi to park ze stawem przy skrzyżowaniu ulic Łagiewnickiej i Niedurnego, trzeci to teren o kształcie nieregularnego wydłużonego prostokąta położony w północno-wschodniej części terenu objętego zakresem projektu – ten podobszar posiada dostępność drogową od drogi krajowej nr 79 – ul. Katowicka.

Zakres projektu obejmuje obszar złoża surowców ilastych ceramiki budowlanej „Barbara”, eksploatowanego do 60. lat ubiegłego wieku, jako surowiec dla potrzeb istniejącej w tym miejscu cegielni, o tej samej nazwie. W przeszłości przedmiotowy obszar znajdował się w granicach obszaru górniczego, związanego z ruchem nieistniejących już zakładów górniczych: KWK „Barbara-Chorzów”, a wcześniej – KWK „Śląsk-Matylda”. Obecnie na skutek składowania na tym terenie odpadów głównie powęglowych z zakładów przeróbczych lub wyrobisk udostępniających złoże oraz innych odpadów, analizowany teren wykazuje znaczne zróżnicowanie wysokościowe, w szczególności znamienne w rejonach istniejących skarp zwałowisk, których wysokości względne, w stosunku do terenów rodzimych, wynoszą do ok. 10 m.  Odpady pogórnicze złożone z kamieni piaskowca, łupka przywęgłowego i ilastego zawierały duże ilości pokruszonego węgla lub miału węglowego. W czasie pożaru hałdy w 2008 r. zasypywano ją gliną w celu odcięcia dopływu tlenu, a spalanie ograniczało się do miejsc o dużej koncentracji miału węglowego, które aktualnie, po badaniach termowizyjnych ujawnia się emisją pary wodnej.

Zjawisk zostało sklasyfikowane jako anomalia termiczna.

CELE

Celem nadrzędnym proponowanej koncepcji jest określenie wspólnego, jednolitego wyrazu architektonicznego przestrzeni publicznej w celu nadania jej łatwo rozpoznawalnego charakteru decydującego o jej indywidualnej nowej  tożsamości w kontekście historycznym, kulturowym, gospodarczym i społecznym.

Koncepcja wskazuje możliwe kierunki zagospodarowania terenu objętego opracowaniem z wykorzystaniem jego walorów inwestycyjnych. W projekcie wskazano potencjał inwestycyjny terenu objętego konkursem oraz możliwości jego wykorzystania. Opracowanie przedstawia koncepcję ukształtowania i rozplanowania nawierzchni, zieleni, elementów towarzyszących a przede wszystkim rodzajów proponowanej zabudowy i komunikacji.

Holistyczna wizja ukształtowania przestrzeni wpisuje się zarówno w skali lokalnej, całego systemu miejskiego, a nawet konurbacji (w zakresie tras pieszych i rowerowych).

Środkiem pośrednim służącym finalnemu zagospodarowaniu terenów jest uzyskanie zrewitalizowanego terenu przygotowanego pod inwestycję poprzez jego makroniwelację, likwidację zjawisk termicznych oraz utylizację odpadów występujących w obszarze opracowania.

Starannie dobrane elementy przestrzeni mają w zamyśle twórców być odpowiedzią na problemy mieszkańców, wypełniać niszę w zakresie funkcjonalnym służącym potrzebom lokalnej ludności. Wysokiej jakości zagospodarowanie spełnia współczesne standardy, wymagania techniczne oraz staje się jednocześnie interesującą ofertą turystyczną miasta. Projekt ma budować lokalne więzi pomiędzy mieszkańcami, być może budować solidarność międzypokoleniową przez egalitarne traktowanie przestrzeni. Duży obszar projektu pozwala spełnić wszystkie te wymagania.

Założenia kulturalno-rozrywkowe, wielofunkcyjność przestrzeni, bogata oferta wydarzeń mają integrować ludzi z miasta, okolic, a być może skłonią mieszkańców konurbacji do częstszego odwiedzania Chorzowa.

ATUTY, BARIERY, SZANSE I ZAGROŻENIA

Walory urbanistyczne tej części miasta objętej zakresem koncepcji stwarzają duży potencjał do zaprojektowania przestrzeni o funkcji reprezentacyjnej i rekreacyjnej, nadające miastu jego dynamiczny, wielowymiarowy klimat i umożliwiającej powstanie nowych przestrzeni atrakcyjnych dla ich potencjalnych użytkowników.

Aktualny stan części miasta objętej granicami opracowania nie stanowi przyjaznej przestrzeni miejskiej. Wpływ na to ma m.in. składowane odpady komunalne i pogórnicze, zjawisko anomalii termicznej, zaniedbana zieleń i brak programu funkcjonalnego. Do słabości sąsiedztwa analizowanego terenu należy również zła kondycja ekonomiczna części mieszkańców Chorzowa, a co za tym idzie zdegradowana przestrzeń i budynki w złym stanie technicznym.

Proponowana interwencja jest szansą dla tych terenów – poprzez wprowadzenie nowej tkanki i lokalne zainwestowanie w obiekty generujące ruch ludzi istnieje duże prawdopodobieństwo zadziałania katalizy urbanistycznej i przywrócenie wysokiej wartości obiektów w sąsiedztwie. Ponadto przewiduje się uzupełnienie fragmentów chaotycznej zabudowy i stworzenie jednorodnych stref funkcjonalnych.

Zanieczyszczenie gleby, anomalia termiczna, a co za tym idzie, brak zainwestowania terenów są największymi wadami analizowanego terenu. Powyższe wady są jednocześnie jej szansą – przez umiejętną ingerencję w tę przestrzeń można stworzyć nową wartość. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę, żeby ten dziewiczy teren otrzymał stosownej, wysokiej jakości zagospodarowanie.

Opracowania geotechniczne związane z oczyszczeniem terenu hałdy i miejsc składowania odpadów komunalnych, wraz z makroniwelacją terenu, wskazują na możliwość zagospodarowania tych terenów pod zabudowę.

IDEA; FORMA; ROZWIĄZANIA ARCHITEKTONICZNO – PRZESTRZENNE

Inspiracją dla projektu koncepcji jest anomalia termiczna występująca na terenie opracowania. Zjawisko anomalii określa pewną nieprawidłowość, nierówność, odchylenie od wartości typowej lub średniej. Twórcy koncepcji zdecydowali się na wykorzystanie tej największej wady terenu jako przewodniej idei projektowej – stworzenie anomalii urbanistycznej. W toku licznych, rozległych analiz urbanistycznych bezpośrednich terenów sąsiednich, a szerzej miasta Chorzowa i konurbacji górnośląskiej, stworzono unikatową formę urbanistyczną w centrum terenu opracowania. Zaprojektowano dziewięć kwartałów zabudowy perfekcyjnie zgeometryzowanych, opartych na planie kwadratów, ustawionych względem kardynalnych kierunków świata. Forma zabudowy, mimo, iż niewystępująca nigdzie w sąsiedztwie wynika bezpośrednio z kontekstu historycznego zabudowy śląskiej, jednocześnie podporządkowując się wzorcom urbanistycznym:

- kąty środkowe ulic i wewnętrznych podwórzy

- wysokość zabudowy w ludzkiej skali

- odpowiednia intensywność zabudowy

- wielofunkcyjność zabudowy i przestrzeni

- częściowe wyłączenie ulic z ruchu samochodowego, zaprojektowanie ulic przyjaznych rowerzystom i pieszym

Dominujące dziewięć kwartałów otoczono terenami zielonymi w formie plant. Pozostałe tereny powiązano funkcjonalnie, a także intensywnością zabudowy z obszarami do nich przyległymi, i tak:

- po stronie północnej proponuje się kontynuację zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej o niskiej intensywności

- po stronie zachodniej przewidziano zabudowę mieszkaniową o niskiej i średniej intensywności (domy bliźniaki, zabudowa szeregowa, budynki wielorodzinne do maksymalnie 4 mieszkań)

- po stronie południowej zaprojektowano zabudowę mieszkaniową wielorodzinną o wysokiej intensywności (budynki wielorodzinne z dopuszczeniem usług w parterach)

Na północ od kwartałów anomalii znajduje się przedłużenie ulicy Niedurnego na odcinku od ul. Łagiewnickiej do ul. Bytomskiej. Proponuje się wykonanie tej ulicy w formie bulwaru miejskiego z wprowadzeniem ruchu tramwajowego. Wzdłuż ulicy przewidziano zabudowę wielofunkcyjną z dominującą funkcją usługową o wysokiej i bardzo wysokiej intensywności. Zabudowa usługowa wzdłuż ulicy o dużym natężeniu ruchu ma za zadanie izolować tereny mieszkaniowe od hałasu oraz zanieczyszczeń.

Podobszar położony na północnym-wschodzie posiadający dostępność drogową od ul. Katowickiej, proponuje się zagospodarować analogicznie do funkcji występujących w sąsiedztwie, tj. na cele zabudowy sklepów wielkopowierzchniowych i hurtowni.

Oprócz komunikacji kołowej projektuje się trasę kolejową z przystankiem w okolicy parku, rozwój sieci tramwajowej oraz stworzenie węzła przesiadkowego. Na węzeł składają się następujące elementy: przystanek kolejowy, przystanek tramwajowy, przystanki autobusowe, parkingi rowerowe, parkingi samochodowe typu „park&ride” oraz „kiss&ride”.

W zakresie detalu architektonicznego proponuje się ujednolicone formy małej architektury – oprawy oświetleniowe, posadzkowe oraz słupy, ławki, detale posadzek, obrzeży wodnych, zagospodarowanych pasów zieleni. Elewacje budynków „anomalii” proponuje się wykonać z ceramiki budowlanej (cegła licowa w kolorze białym i czarnym) ze względu na złoża gliny występujące na terenie objętym projektem. Stosowanie materiałów rodzimych buduje tożsamość miejsca, jest przyjazne ekologicznie (niski odcisk CO2), nawiązuje do historii terenu.

Po stronie wschodniej od anomalii przewiduje się stworzenie parku wraz ze stawem oraz budynkiem o swobodnym rzucie i funkcji kulturalnej, rekreacyjnej lub usług publicznych z zakresu szkolnictwa. Park zaprojektowano jako przestrzeń wielofunkcyjną - rekreacyjno-kulturalno-sportową, miejsce spotkań przede wszystkim z zielenią, a także ze sztuką i kulturą, miejsce na odpoczynek oraz aktywność, miejsce dialogu społecznego. Alternatywną propozycją wykorzystania nowej powierzchni usługowej jest stworzenie inkubatora przedsiębiorczości. Budynek o takiej funkcji miałby znaczenie nie tylko lokalne - tworząc nowe miejsca pracy dałby również szansę na aktywizację mieszkańców sąsiednich terenów oraz zredukowanie problemów ekonomicznych i społecznych tej dzielnicy Chorzowa.

Place zabaw, park linowy, skatepark, lodowisko, siłownia zewnętrzna – funkcje sportowo-rekreacyjne; skierowane są głównie do dzieci i młodzieży, jednak jednocześnie aktywizują rodziców oraz dziadków, którzy chętnie skorzystają

2_wizualizacja1.jpg
8_wizualizacja2.jpg
0_schemat.jpg
1_analizy.jpg
3_plan.jpg
7_architektura.jpg
5_przekrój.jpg
6_schemat - przekroje ulic.jpg

Konkurs III nagroda Przystań wioślarska Bydgoszcz

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Rafał Wilniewczyc
arch. Anna Sokalska
mgr inż. Kinga Ziętek

Celem konkursu jest wyłonienie najlepszej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej budowy przystani wioślarskiej przy ul. Żupy 4 w Bydgoszczy wraz z niezbędną infrastrukturą.

Ideą przewodnią koncepcji jest „oddanie” brzegu rzeki Brdy miastu. W obecnej chwili nabrzeża rzeki nie są dostępne dla mieszkańców, turystów – nie funkcjonują jako przestrzeń publiczna. Projekt zakłada całkowitą dostępność bulwaru nadrzecznego, jako kontynuacja projektowanego fragmentu nabrzeża przy obiekcie wysokościowym na sąsiedniej działce – River Tower, a od strony zachodniej w stronę bulwarów Starego Miasta. Lokalizacja obiektu jest silnie eksponowana z bulwaru po północnej stronie Brdy. Powinna być zatem wysokiej jakości landmarkiem, pozytywnie uzupełniającym dominujące obiekty sąsiednie – Halę Sportowo-Widowiskową Łuczniczka oraz wymieniony już wysokościowiec. Kreowanie wysokiej jakości przestrzeni publicznej było jednym z priorytetów koncepcji.

Drugim ważnym elementem koncepcji było łączenie „przerwanej” zieleni miejskiej wzdłuż brzegu Brdy. Analizując południowy brzeg miasta można wyraźnie zauważyć iż na odcinku klubu wioślarskiego zieleń miejska nie występuje – przerywając naturalny ciąg zieleni. Niestety realizacja obiektu River Tower nie adresuje w znaczący sposób tego problemu. W proponowanej koncepcji zakłada się wprowadzenie zieleni otaczającej obiekty sportowe, a także wprowadzenie jej na dachy niższych części. Zabieg taki pozwoli na pozytywne wpłynięcie na aspekty środowiskowe, a także staje się piątą elewacją, wyraźnie eksponowaną z wież projektowanego sąsiedniego obiektu. Ponadto dachy niższych części obiektu widoczne są z wnętrza obiektu wyższej części.

Kolejną determinantą kształtującą bryłę, a właściwie dwie przenikające się bryły, nowoprojektowanego obiektu był układ urbanistyczny uwzględniający zabudowę istniejącą oraz geometrię biegu rzeki Brdy na odcinku objętym opracowaniem. Główną – wyższą bryłę budynku dostosowano do istniejących budynków, w których funkcjonuje klub sportowy RTW „Bydgostia”, niższą natomiast podporządkowano kierunkowi biegu rzeki oraz zabudowy działki sąsiedniej (budynek River Tower). Nowoprojektowany budynek łączy zatem harmonijnie dwa kierunki kształtowania zabudowy w bezpośrednim sąsiedztwie, staje się niejako zwornikiem urbanistycznym dla sąsiedztwa.

Dodatkowo projektowany budynek w maksymalny sposób wykorzystuje zapisy miejscowego planu w zakresie wysokości obiektu (16 m) ze względu na bliską lokalizację obiektu wysokościowego. Dzięki takiej wysokości harmonijnie łączy obiekty istniejące klubu (niskie) z budynkiem River Tower.

bydgoszcz 01.jpg
bydgoszcz 02.jpg
bydgoszcz 05.jpg
P2.jpg
P6.jpg
P10.jpg
P7.jpg
P8.jpg
P9.jpg
schematy.jpg
P1.jpg
P5.jpg
P4.jpg

Międzynarodowe Centrum Muzyki Żelazowa Wola Praca konkursowa

ZESPÓŁ AUTORSKI:

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Michał Malewczyk
arch. Agnieszka Ziółkowska
arch. Joanna Tlaga-Dąbrowska
arch. Anna Sokalska

IDEA

 Ideą przewodnią koncepcji jest harmonijne wkomponowanie nowego obiektu w otaczający kontekst z wyraźnym zaznaczeniem wagi Międzynarodowego Centrum Muzyki. Proponowana koncepcja łączy dwa kierunki urbanistyczno-architektoniczne w jednym obiekcie. Pierwszy kierunek to układ granicy działki, zbliżony do kierunku prostopadłego względem ulicy, drugi to kierunek Domu Urodzenia Fryderyka Chopina. Architektura obiektu widoczna z zewnątrz dostosowana jest do kierunku pierwszego, natomiast sala koncertowa wewnątrz centrum jest skręcona względem pozostałej części obiektu i ułożona zgodnie z kierunkiem drugim, niejako patrząc w kierunku Domu Urodzenia Fryderyka Chopina.

Obiekt zaprojektowano z dwóch zasadniczych części. Części podziemnej, ukrytej w skarpie, doświetlonej głównie świetlikami dachowymi oraz wysokiej, wielokondygnacyjnej części nadziemnej, mieszczącej najważniejsze funkcje obiektu - salę koncertową i kameralną oraz główne wejście do budynku z foyer. Przeszklona fasada tej części zapewnia widok z foyer w kierunku parku i Domu Urodzenia kompozytora, a także pozwala obserwować skręconą bryłę sali koncertowej, zarówno z parku jak i z sąsiadującej z terenem inwestycji szosy.

Lokalizację obiektu na działce wybrano jako możliwie najdalej odsuniętą od Domu Urodzenia Fryderyka Chopina, nawiązując do lokalizacji w granicy innych obiektów w założeniu parkowym. Ponadto odsunięcie zabudowy do granicy pozwoliło na utrzymanie oryginalnego charakteru naturalnej zieleni wokół inwestycji, bez wycinki wartościowych drzew i bez dalszego przekształcania otoczenia inwestycji w sztuczny park.

 FORMA

 Architektura Międzynarodowego Centrum Muzyki została ukształtowana z dwóch podstawowych elementów: masywnego kamiennego cokołu oraz delikatnej, szklanej formy pawilonu. Podział obiektu na dwie części – nadziemną i podziemną – pozwala na „schowanie” większości funkcji pod ziemią i nieeksponowanie ich w krajobrazie. Dzięki temu obiekt został możliwie pomniejszony, a kubatura powstała w krajobrazie zawiera jedynie podstawowe i najważniejsze funkcje budynku.

Masywny cokół harmonijnie wpisuje się naturalną skarpę terenu i przy południowej granicy opracowania całkowicie znika pod powierzchnią terenu. Elewację cokołu zaprojektowano z wielokolorowego łupanego kamienia polnego, wykorzystywanego w tradycji architektury wiejskiej Mazowsza od wieków. Ten materiał zastosowano również w wielu elementach istniejącego zagospodarowania parku oraz budynkach przyparkowych.

Główna bryła obiektu została ukształtowana jako pawilon o konstrukcji z drewna klejonego. Elewacja pawilonu wykonana jest jako fasada aluminiowo-szklana wyposażona w łamacze światła ze szkła mlecznego. Przenikanie wnętrza budynku widocznego przez przezierną fasadę szklaną z kompozycją elementów ze szkła mlecznego daje efekt mirażu – znikania i pojawiania się obiektu - to nawiązanie do mgieł pokrywających mazowieckie równiny.

Zachowanie większości istniejącej zieleni na terenie opracowania powoduje „zniknięcie” obiektu od strony parku.

wizualizacja 5_sala duża 01.jpg
wizualizacja 1_z drogi.jpg
wizualizacja 7_sala kameralna.jpg
wizualizacja 2_z nowego mostu.jpg
wizualizacja 4_z tarasu południowego.jpg
wizualizacja 6_sala duża 03.jpg
wizualizacja 3_elewacja z bliska.jpg
00. plansze.jpg

Muzeum Książąt Lubomirskich Wrocław Praca konkursowa

ZESPÓŁ AUTORSKI:

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Alan Klingiert
arch. Agnieszka Ziółkowska

Cel

Celem Konkursu jest uzyskanie najlepszej pod względem przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym koncepcji siedziby Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu.

Idea

Budynek Muzeum ma być kontynuacją wielowiekowych tradycji kolekcjonerskich Książąt Lubomirskich - zarówno poprzez treść ekspozycji, jak i poprzez swoją formę. Myślą przewodnią dla tworzenia projektu było przedstawienie idei kolekcjonerstwa. Wyrazem estetycznym tej myśli jest wykreowanie budynku szafy, wypełniającej się zbiorami - szufladami. W centralnym punkcie budynku znajduje się skarbiec - serce zbiorów - mieszczące panoramę dawnego Lwowa oraz najcenniejsze kolekcje.

Układ urbanistyczny

Biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania terenowe oraz przepisy planu miejscowego zaproponowano kubaturę, która w naturalny sposób wypełnia lukę w tkance urbanistycznej Starego Miasta. Układ budynku Muzeum dostosowano do obowiązujących linii zabudowy oraz, w sposób kaskadowy, do nieprzekraczalnej linii zabudowy od strony północnej. Przyjęto rzędną posadzki parteru 0,00=117,80mnpm. Wejście główne do Muzeum usytuowano od strony placu Uniwersyteckiego ze względu na intensywny ruch pieszy z tego kierunku. W przestrzeni ulicy placu Uniwersyteckiego zlokalizowano również wejścia do usług dodatkowych - sklepu oraz kawiarni. Ponieważ ruch samochodowy skoncentrowany jest wzdłuż ulicy Grodzkiej, dostępność samochodową zapewniono w części północnej założenia. Pozwoliło to na dogodny dojazd do niezależnie funkcjonującego parkingu podziemnego oraz dodatkowo ograniczyło ruch samochodowy w strefie pieszej.

Ekspozycja budynku z poziomu wzroku człowieka oraz zapisy planu miejscowego zadecydowały o formie elewacji oraz geometrii dachów, wkomponowujących się harmonijnie w istniejące pierzeje ulic. Projektowana bryła wzbogaca wizerunek Starego Miasta również w szerszym kontekście - widoczny z Mostu Uniwersyteckiego budynek Muzeum stanowi nowoczesny akcent w istniejącej panoramie. W związku z powyższym, w szczególny sposób zadbano o atrakcyjny wygląd północnego narożnika budynku, współgrającego z panoramą Starego Miasta. Nie mniej istotne dla projektantów były widoki z wnętrza budynku i świadoma ekspozycja wyjątkowych elementów otoczenia. Zastosowanie licznych przeszkleń w pomieszczeniu czytelni na kondygnacji +2 kadruje widok na ogród Ossolineum. Dzięki temu zabiegowi przestrzeń czytelni łączy się ideowo z przestrzenią wydawnictwa Ossolińskich. W budynku przewidziano łącznik zapewniający bezpośrednie dojście z budynku wydawnictwa do kondygnacji biurowej z czytelnią oraz części przeznaczonej dla interesantów.

Architektura

Charakter budynku w całości podyktowany został ideą tradycji kolekcjonerskich Książąt Lubomirskich. Zarówno detal fasady, jak i kształt wnętrza Muzeum odpowiada formie szuflad zawierających bezcenne zbiory. Sercem założenia jest przestrzeń skarbca - mieścić ma on makietę dawnego Lwowa oraz ekspozycję najcenniejszych kolekcji. Kubatura skarbca posiadać ma kubiczną modułową formę wyróżniającą się materiałem na tle wnętrza holu wejściowego. Odmienny materiał (np. mosiądz / miedź) przywodzić ma na myśl drogocenny kruszec. Podkreśleniem funkcji skarbca mogłoby być grawerowanie nawiązujące do elementów ekspozycji wnętrza (np. linia panoramy dawnego Lwowa - w przestrzeni parteru, fragmenty listów lub manuskryptów - w przestrzeni kondygnacji +1).

Wielopokoleniowe tradycje filantropijne rodu Lubomirskich wyrażone są za pomocą charakterystycznej przeszklonej fasady holu głównego. W ten metaforyczny sposób budynek Muzeum pozostaje otwarty i dzieli się swoimi dobrami z innymi użytkownikami przestrzeni.

Budynek Muzeum podzielono na cztery podstawowe strefy funkcjonalne. Kondygnacja parteru wraz z pierwszą kondygnacją podziemną oraz kondygnacją +1 stanowią strefę publiczną - w tej strefie znajdować się ma makieta dawnego Lwowa, skarbiec, a także pomieszczenia wystawiennicze i edukacyjne. Kondygnacja +2 jako półpubliczna skierowana jest głównie do interesantów - obejmuje pomieszczenia biurowe oraz czytelnię. Najwyższe kondygnacje (+3 oraz +4 wraz z antresolą) są strefą zamkniętą, dostępną jedynie dla pracowników - mieszczą one pracownie oraz magazyny. Jako niezależne zaprojektowano kondygnacje podziemne -2 i -3 - zlokalizowano w nich ogólnodostępny parking dla samochodów osobowych.

wizualizacje 02 GZ.jpg
plansza_1_x_l.jpg
plansza_2_x_l.jpg

Pomnik Polski Morskiej Gdynia Praca konkursowa

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek

WSPÓŁPRACA

Pracownia 111

arch. Tomasz Miąskiewicz
arch. Rafał Nakielski

artysta rzeźbiarz Igor Duszyński

KSZTAŁTOWANIE IDEI

Opis autorski

1. Wspólny mianownik w sferze odczuwania

Morskość Polski jest pojęciem celowo ukutym tak, by wyzwalać bogactwo różnorodnych interpretacji. Nie faworyzuje ono konkretnego wydarzenia, epoki, osoby lub miejsca. Jednak te dwa słowa budzą charakterystyczne emocje u tych, którzy Polskę kochają, znają jej historię, są z niej dumni i chcą jej rozkwitu. Kiedy więc zapytamy grupę osób o ich rozumienie słów Polska Morska, odkryjemy, że w sferze jednoznacznych i obrazowych skojarzeń każdy ma na myśli coś innego, własnego. Ale gdy zapytamy, co na dźwięk tych słów czują, dostrzeżemy wspólny, emocjonalny mianownik. Właśnie ta warstwa stanowiła oś zainteresowania zespołu projektowego od początku prac nad prezentowaną koncepcją.

2. Czym nie (tylko) jest Polska Morska

Zdaniem zespołu projektowego forma rzeźbiarska, która wyraża słowne pojęcie Polski Morskiej, powinna oddziaływać na odbiorcę analogicznie. Pomnik w sferze „namacalnej” musi pozostawiać odbiorcy maksymalną wolność interpretacji, ale jednocześnie powinien kierunkować jego odczuwanie. Nie może to być więc figuratywne przedstawienie konkretnej postaci (choćby najbardziej zasłużonej dla naszej historii) lub wybranego przez twórcę motywu marynistyczno-wodnego (który byłby niewątpliwie atrakcyjny i czytelny dla wszystkich, ale więziłby odbiorcę w narzuconym, zawężonym znaczeniu). I tak, podczas pierwszych dyskusji zespołu projektowego nad koncepcją Pomnika Polski Morskiej wyłoniło się zestawienie anty-pojęć, które można by zatytułować: „czym nie (a raczej: nie jedynie) jest Polska Morska?”. Otóż Polska Morska to z pewnością nie (tylko): Polska Wodna i Podwodna, Polska Wakacyjna, Polska Walcząca, Polska Portowa, Polska Niepodległa, Polska Rybacka, Polska Okrętowa i Żeglarska… I tak dalej. To nie kończące się zestawienie przydaje się do testowania proponowanych pomysłów: jeśli bowiem któryś z nich silnie przywodzi na myśl któreś z wyszczególnionych pojęć, to znaczy, że forma jest znaczeniowo zbyt wąska.

3. Forma Otwarta w modernistycznej Gdyni

Skoro ów wspólny mianownik interpretacyjny leży mniej w sferze konkretnych obrazów, a bardziej w sferze odczuwania, jak więc wyrazić go za pomocą języka wizualnego? Myśląc o demokratycznej formie osadzonej w modernistycznym kontekście, zespół projektowy intuicyjnie podążył za hansenowską ideą Formy Otwartej. Mamy więc obiekt, który nie tylko pozostawia odbiorcy możliwość swobodnego definiowania znaczeń według własnej wrażliwości, ale wręcz dopomina się o uczestnictwo i indywidualną interpretację. Niech ta otwartość, wyraźnie odzwierciedlona w formie i funkcji, sama w sobie będzie jej pierwszą i najważniejszą, wizualną i symboliczną, cechą. Rolą odbiorcy pomnika nie będzie rzucić na niego okiem, przechodząc obok. Odbiorca ma napotkać rzeźbę na swej drodze, zostać przez nią zaproszony i zmuszony do jej doświadczenia. Ma nie tylko zapamiętać zaserwowane mu obrazy i samodzielnie wygenerowane na ich podstawie skojarzenia, ale – przede wszystkim – doznać charakterystycznego odczucia. Odczucie to byłoby jedyną wyraźnie zdefiniowaną, wyreżyserowaną warstwą znaczeniową – ona właśnie stanowi ów wspólny mianownik Polski Morskiej.

 SYMBOLIKA ODCZUĆ – NIE TYLKO OBRAZÓW

1. Otwarcie – historyczny przełom, nowa perspektywa, powiew wolności.

Otwartość, przyjęta jako nadrzędna logika kształtowania idei, stała się jednocześnie dominującą cechą formalną projektu. Zgodnie z wspomnianą ideą właśnie, odbiorca sam określi, co widzi: bramę, portal, tunel i światło w tunelu, kanion, przesmyk, prześwit, groblę, kładkę, most. Istotne jest, by dokonał aktu przejścia. Ma napotkać przeszkodę i odnaleźć drogę do jej pokonania. Skupić się na celu i poczuć impulsywną chęć osiągnięcia go. Poczuć trud, przechodząc wąskim i krętym przesmykiem, między agresywnie wymierzonymi w jego kierunku elementami struktury. Ujrzeć ciężar wiszącej nad głową materii, optycznie konsolidującej i zacieśniającej się ku górze. W połowie drogi, w miejscu najciaśniejszym, ale też wyraźniej odsłaniającym cel, doznać odczucia przełomu. Wreszcie, zmierzając ku wyjściu, wynurzyć się, odetchnąć z poczuciem satysfakcji, osiągniętego celu, pokonanej przeszkody. Zobaczyć otwartą perspektywę w coraz jaśniejszym świetle, wolność wyboru dalszych dróg. Spotkać innych ludzi. Odbiorca z pewnością nie zdefiniuje tak jednoznacznie swoich emocji po przejściu paru kroków – ale poczuje namiastkę tego, co czuli Polacy po uzyskaniu dostępu do Bałtyku i przy wznoszeniu Gdyni.

2. Kręta droga i pamięć o poniesionych kosztach

Droga rozpoczyna się w miejscu, gdy w głównej osi Skweru Kościuszki kończy się ruch samochodów, a zaczyna reprezentacyjna przestrzeń publiczna, przeznaczona dla pieszych. Zachodni kraniec projektowanego placu jest początkiem. Wschodni kraniec Skweru Kościuszki, wycelowany w morze – celem. Świetlista linia, meandrująca wzdłuż geometrycznej osi Skweru, wskazuje kierunek i działa zapraszająco. Spacer wzdłuż tej linii organizuje nasz odbiór pomnika i ewokuje pierwsze refleksje. Linearna struktura, stojąca na naszej drodze, posługuje się hipnotycznym zjawiskiem perspektywy, by zogniskować naszą uwagę i nadać temu kierunkowi zwrot. Spacer tą ścieżką i przejście przez strukturę pomnika to fizycznie odczuwalne pokonanie przeszkody, stojącej na drodze do czytelnego celu.

3. Pomnik jako most, nić połączenia Polski ze światem

W XX w. Bałtyk nie był dla Polski i Polaków jedynie malowniczym akwenem, wakacyjnym krajobrazem. Był celem sam w sobie, ale też bramą i drogą do celu widzianego w szerszej perspektywie. Morze łączyło nas ze światem w wymiarze gospodarczym, turystycznym, migracyjnym, politycznym. Nie stanowiło bariery, lecz otwarty most, pozwalający bariery przekraczać. Motyw nici, zamarkowany w powierzchni posadzki, jak i architektura pomnika, który sam w sobie jest mostem, prowadzącym na drugą stronę symbolicznej przeszkody, w nienachalny sposób przywołują tę myśl. Dziś Bałtyk nie służy już jako okno do wolności, droga ucieczki przed prześladowaniem. Ale nadal pamiętamy trudną historię i cenimy wielowymiarową łączność ze światem. Nad Zatoką Pucką wypatrujemy Helu i Stoczni Gdańskiej. Obserwujemy promy, łączące nas z zaprzyjaźnionymi portami Skandynawii. Nasze myśli wędrują poza granice kraju – czujemy, że są one osiągalne i przekraczalne. Czujemy przy tym dumę, a może nawet wzruszenie. Morze Bałtyckie w tym sensie samo w sobie jest pomnikiem naszej wolności.

4. Miasto z morza i marzeń – perspektywa i materializacja formy

Wielu mieszkańców Pomorza powie, że Polska Morska to dla nich Gdynia. Wielkie przedsięwzięcie gospodarcze, polityczne, urbanistyczne i inżynieryjne, które realnie otworzyło nową perspektywę. I właśnie optyczne zjawisko perspektywy jest podstawowym budulcem odbioru znaczeń projektowanego pomnika. Pozwala ono zaprosić odbiorcę do interakcji, zogniskować jego uwagę w zaplanowanym kierunku i pokierować jego odczuwaniem. Ale również, szczególnie w odbiorze pomnika z osi ul. Borchardta, perspektywa buduje obraz trwałej, namacalnej i ciężkiej materii, która stopniowo wyłania się ze struktury przeziernej i efemerycznej. Pomnik nie blokuje widoku, gdy patrzymy na wprost, ale zagęszcza się, materializuje i konsoliduje ku górze i ku wnętrzu – jak namacalna tkanka miasta, które stopniowo wyłaniało się z marzeń, zdefiniowanych potrzeb, politycznych haseł i wizjonerskich planów.

5. Atmosfera

Zgodnie z przyjętą ideą nadrzędną, Pomnik Polski Morskiej nie ma funkcji ilustrującej, a pełni rolę naprowadzania indywidualnych skojarzeń i reżyserowania emocji odbiorcy. Zaproponowana forma posługuje się zatem szeregiem „katalizatorów odczuć”, pozwalających tę rolę wypełnić. Oprócz nadrzędnych motywów otwarcia i bramy, bariery i mostu, drogi i nici, w Pomniku Polski Morskiej użyto szeregu elementów-wskazówek o nieobojętnym znaczeniu symbolicznym. Próba ich nazwania, wraz z przykładowymi, hipotetycznymi znaczeniami, prezentuje się następująco:
– refleksy światła, migoczące na połyskujących powierzchniach metalu jak słońce odbite w wodzie;
– niejednorodna, ciepła barwa, przywodząca na myśl kolor piasku, bursztynu i wschodzącego słońca;
– ażurowa, „miękka” forma namnożonych siatek stalowych, przywodząca na myśl sieć rybacką;
– efemeryczna struktura o zmiennej głębi, mogąca budzić skojarzenia z morską tonią;
– przewidywany szmer wiatru we wnętrzu pomnika, wzmagający odczuwanie siły żywiołu;
– ciche, metaliczne pobrzękiwanie, przywodzące na myśl wanty jachtów stojących w marinie;
– atmosfera innego, intymnego świata, w którym możemy się zanurzyć jak w wodzie;
– boczna powierzchnia pomnika, mogąca przywodzić na myśl zastygły w ruchu żagiel;
– zdecydowana sylweta, odbita w mokrej posadzce, jak statek stojący w porcie;
– logicznie zarysowana, geometryczna forma, mówiąca zrozumiałym w Gdyni językiem modernizmu;
– architektoniczny, konstruktywistyczny obiekt, budzący skojarzenia z materializacją współczesnego gmachu;
– wyrafinowana konstrukcja i detal, przypominające o świetności nowatorskiej architektury Gdyni;

Rzecz jasna, ambicją autorów nie jest, by wszystkie możliwe skojarzenia były odczytywane przez wszystkich odbiorców jednocześnie. Wręcz przeciwnie: celem jest wezwanie odbiorcy do wykonania intelektualnej pracy i samodzielnego poszukiwania właściwych skojarzeń. Być może będą to, zdaniem niektórych, skojarzenia szczątkowe, płytkie, niepełne – ale z pewnością bardziej osobiste, a przez to cenniejsze, silniejsze i pozostające w pamięci.

pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-01.jpg
pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-05.jpg
pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-06.jpg
pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-03.jpg
pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-04.jpg
pracownia-111-pomnik-polski-morskiej-w-gdyni-02.jpg
foto 2.jpg
foto 3.jpg
foto 1.jpg

Konkurs wyróżnienie honorowe Kwatera Pamięci Gdynia

Zespół

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Anna Sokalska
arch. Joanna Tlaga-Dąbrowska

Cel

Celem Konkursu jest wyłonienie najlepszego rozwiązania przestrzennego wraz z elementami rzeźbiarskimi dla planowanej Kwatery Pamięci, która ma się stać m.in. ostatecznym miejscem spoczynku Admirała Józefa Unruga - dowódcy floty w latach 1925-1939, dowódcy obrony Wybrzeża w 1939 roku - wraz z Małżonką - pochowanych dotąd w Montresor (Francja) a także zgodnie z wolą Admirała – grona jego 21 podkomendnych, towarzyszy broni z obrony Helu 1939 – ofiar zbrodni komunistycznych. W pierwszym etapie mają tu zostać pochowane szczątki Trzech Komandorów – ofiar komunistycznego morderstwa sądowego odnalezione na „Łączce” na Cmentarzu Powązkowskim tj. kontradmirała Stanisława Mieszkowskiego, komandora Zbigniewa Przybyszewskiego i komandora Jerzego Staniewicza.

Idea

Ideą przewodnią koncepcji jest symboliczne połączenie miejsca pochówku Bohaterów Kwatery Pamięci z miejscem ich walki o wolność Polski. Projektowana Kwatera Pamięci, harmonijnie wkomponowana w istniejące zagospodarowanie cmentarza, dopełnia otwarcie widokowe na Zatokę Pucką i Półwysep Helski. Kierunek teoretycznego połączenia z miejscem walki Bohaterów jest osią przewodnią całego założenia przestrzennego.

Układ

Główna oś cmentarza w obecnej chwili kończy się łączką pośród drzew z mocno ograniczonym dostępem do klifu Kępy Oksywskiej. Oś poprzeczna cmentarza jest słabo czytelna ze względu na zakrzywioną geometrię oraz brak elementów zamykających.

Proponowany układ zakłada podkreślenie rangi osi głównej poprzez:

- wymianę nawierzchni alei na całym odcinku cmentarza, od wejścia głównego do zakończenia nowoprojektowanej kwatery pamięci; nawierzchnia osi poprzecznej wykonana z ciemniejszego materiału,

- wycinkę drzew na klifie oraz usytuowanie obiektu wysokościowego – pomnika pamięci wraz z krzyżem – mimośrodowo w celu zapewnienia widoku w stronę Zatoki Puckiej i Półwyspu Helskiego,

- zakończenie osi kwadratowym placem – tarasem widokowym, pełniącym również rolę przestrzeni dla honorowych czynności wojskowych i wydarzeń państwowych.

Oś poprzeczna została zaakcentowana przez:

- wyprostowanie geometrii nawierzchni – aleja tworzy układ prostopadły do osi głównej na całym odcinku cmentarza,

- zamknięcie osi przez usytuowanie makiety latarni morskiej na postumencie.

Forma

Pomnik ukształtowano z 22 płyt kamiennych, ustawionych wertykalnie, upamiętniających Admirała Józefa Unruga wraz z Małżonką a także jego 21 podkomendnych. Płyty ułożone są równolegle do siebie i tworzą teoretyczną bryłę przestrzenną. Krawędź zewnętrzną (tzw. kierownicę) tej bryły ukształtowano w formie połówki matematycznej krzywej łańcuchowej – paraboli. Krawędź wewnętrzną (tzw. tworzącą, od strony osi głównej) uzyskano przez połączenie punktów na paraboli z środkiem Kwatery Pamięci (osi głównej). W efekcie uzyskano trójwymiarową powierzchnię prostokreślną. Płyty ustawione są w odległości 2,35 m od siebie.

Pomiędzy nimi w strefie podziemnej usytuowano grobowce na szczątki pochowanych lub urny z prochami. Bryła utworzona przez płyty kamienne flankowana jest przez krzyż wysokości 9m ustawiony na krawędzi klifu. Krzyż wykonany ze stali malowanej w kolorze grafitowym wyposażono w oświetlenie LED. Dzięki temu krzyż widoczny jest zarówno w dzień jak i w nocy od strony lądu oraz od strony morza.

W rzucie pionowym wyznaczono granicę pomiędzy pomnikiem a pozostałą częścią Kwatery Pamięci za pomocą cieku wodnego. Koryto cieku wykonane z prefabrykowanych elementów betonowych prowadzi od krzyża, otacza pomnik w formie nieregularnego kształtu i kończy się niecką – sadzawką za makietą latarni morskiej ustawionej na osi poprzecznej.

Grobowiec Admirała Józefa Unruga wraz z Małżonką usytuowano na kwadratowym placu – tarasie widokowym – tuż nad krawędzią klifu. Przed płytą upamiętniającą znajduje się przestrzeń służąca organizacji uroczystości państwowych i wojskowych ze stosownym ceremoniałem.

Elementem drugorzędnym koncepcji są tablice informacyjne z brązu usytuowane w posadzce ciągu pieszego. Tworzą rysunek posadzki, rytmizują przestrzeń, informują o datach narodzin i śmierci oraz o sposobie śmierci Bohaterów Kwatery Pamięci.

Żelbetowe ławki z betonu architektonicznego usytuowano zgodnie z rytmem wyznaczonym przez płyty kamienne i tablice informacyjne.

Dzięki przewidzianej przecince drzew projektowana Kwatera Pamięci może być obserwowana również z istniejącego bulwaru poniżej klifu oraz z morza. Zależnie od perspektywy dynamiczna forma pomnika zmienia swój charakter i budzi bogate skojarzenia skłaniające do refleksji również przypadkowych przechodniów.

Dane charakterystyczne Kwatery Pamięci

Powierzchnia Kwatery Pamięci     537,94 m2

Szerokość Kwatery Pamięci                    9 m

Wielkość tarasu widokowego           9 x 9 m

Wysokość krzyża                                        9 m

Symbolika

Nadrzędnym elementem symbolicznym jest otwarcie widokowe osi głównej cmentarza, wraz z lokalizacją grobowców na skraju klifu, w kierunku Półwyspu Helskiego, miejsca bohaterskiej walki Admirała Józefa Unruga oraz jego 21 podkomendnych w pierwszych tygodniach II Wojny Światowej. Miejsce pochówku symbolicznie spogląda w kierunku miejsca walki podczas wojny.

22 płyty kamienne symbolizują żołnierzy składających się na oddział wojskowy, w którym poszczególne jednostki tworzą jedną całość, tak jak płyty tworzą teoretyczną bryłę przestrzenną.

Materiał wykorzystany do budowy pomnika to marmur Nero Marquina. Jego czarna faktura poprzecinana jest delikatnymi białymi żyłami. Rysunek kamienia indywidualizuje płyty kamienne, jest metaforą unikatowości jednostki. Wszyscy Bohaterowie Kwatery Pamięci byli żołnierzami, ale każdy był innym, niepowtarzalnym człowiekiem. Żyły kamienia są jak odcisk linii papilarnych dłoni czy wzór siatkówki oka.

Krawędź bryły ukształtowana na wzór połowy paraboli prowadzi od poziomej asymptoty – doczesności – do asymptoty pionowej – życia pozagrobowego, ku wieczności, do nieba. Na końcu krzywej w najwyższym punkcie usytuowano krzyż.

Element krzyża symbolizuje sferę duchową człowieczeństwa, wprowadza uczucie nadziei, że walka podczas wojny miały ponadczasowy wymiar oraz sens; nadziei, iż śmierć licznych żołnierzy w obronie kraju będzie dla nich początkiem wiecznego życia pozagrobowego – w chrześcijańskim Niebie.

Krzyż stanowi jednocześnie początek cieku wodnego symbolizującego „nić życia”, która przenika się ze śmiercią. Krzyż stanowi „źródło życia”, początek, narodziny człowieka, narodziny dobra. Ciek wodny to życie wśród śmierci – grobowców. Koryto ukształtowano z wielu miękkich warstwic – linii życia – które stoją w opozycji do twardych kantów Kwatery Pamięci symbolizujących wojnę i śmierć. Miękkie organiczne kształty jednoznacznie kojarzą się z życiem – ze spiralą DNA organizmów, z obiegiem krwionośnym, z układem nerwowym, etc. Organiczne formy cieku wodnego kontrastują z ostrymi kształtami pomnika pamięci, upewniają nas, iż nawet przez pola śmierci płynie strumyk życia.

Odcięcie pomnika pamięci od ciągu pieszego ciekiem wodnym symbolizuje również odcięcie Obrony Wybrzeża, którą dowodził Admirał Józef Unrug od pozostałej części kraju. W ostatnich dniach przed kapitulacją resztki polskich sił wojskowych walczyły już wyłącznie na Półwyspie Helskim, odcięte od wszelkiej pomocy z zewnątrz.

Lokalizacja grobowca Admirała nad samą krawędzią klifu ma również wymiar symboliczny – jest metaforą walki w czasie wojny – życiem na krawędzi, gdzie każdy dzień może przynieść śmierć.

Wspornikowe wysunięcie tarasu widokowe symbolizuje zwycięstwo dobra nad złem, zwycięstwo życia nad śmiercią. Przejście poza krawędź urwiska jest metaforą wolności, zwycięstwem Bohaterów Kwatery Pamięci nad zniewoleniem. Anonimowy odwiedzający cmentarz Marynarki Wojennej, po przejściu przez strefę cmentarza, przez Kwaterę Pamięci, przechodzi nad krawędzią klifu i uzyskuje nieskrępowany widok na morze – symbol wolności, nieskończoności, życia. Przejście Kwatery Pamięci staje się zatem metaforą życia współczesnych Polaków, których wolność została zbudowana na walce oraz śmierci ludzi z pokolenia żyjących podczas II Wojny Światowej. Taras zawieszony nad urwiskiem jest zwornikiem czasów przeszłego i przyszłego, metaforą przejścia od zniewolenia do wolności.

Etapowanie

W I etapie przewidziano wykonanie trzech grobowców, w których zostaną pogrzebane ekshumowane z „Łączki” szczątki Trzech Komandorów, wraz z trzema płytami kamiennymi oraz krzyżem.

W II etapie przewidziano budowę pozostałej części Kwatery Pamięci.

plansza 2.jpg
plansza 1.jpg
04.jpg
27.jpg
24.jpg
25.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
19.jpg
20.jpg
15.jpg
16.jpg
18.jpg
14.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
09.jpg
10.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
03.jpg
05.jpg
02.jpg

Wzgórze Markowca Rumia Praca konkursowa

ZESPÓŁ

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Anna Sokalska
arch. Joanna Tlaga-Dąbrowska

LOKALIZACJA

Przedmiot konkursu zlokalizowany jest na terenie miasta Rumi, na części obszaru objętego rewitalizacją, w strefie osiedla Zagórze i Wzgórza Markowca zwanego również Górą Markowca. Teren opracowania dzieli się na dwa obszary – Obszar A – teren osiedla Zagórze oraz Obszar B – Wzgórze Markowca.

CELE

Celem konkursu jest uzyskanie rozwiązań projektowych gwarantujących przekształcenie terenów zdegradowanych, zaniedbanych i nieustannie dewastowanych w przestrzeń atrakcyjną dla mieszkańców, o nowym potencjale, uwzględniającą zasady projektowania uniwersalnego poprzez dostosowanie przestrzeni do potrzeb wszystkich użytkowników.

Celem nadrzędnym proponowanej koncepcji jest określenie wspólnego, jednolitego wyrazu architektonicznego przestrzeni publicznej w celu nadania jej łatwo rozpoznawalnego charakteru decydującego o jej indywidualnej nowej  tożsamości w kontekście historycznym, kulturowym, gospodarczym i społecznym.

Starannie dobrane elementy przestrzeni mają w zamyśle twórców być odpowiedzią na problemy mieszkańców, wypełniać niszę w zakresie funkcjonalnym służącym potrzebom lokalnej ludności. Wysokiej jakości zagospodarowanie spełnia współczesne standardy, wymagania techniczne oraz staje się jednocześnie interesującą ofertą turystyczną miasta. Projekt ma budować lokalne więzi pomiędzy mieszkańcami, być może budować solidarność międzypokoleniową przez egalitarne traktowanie przestrzeni.

Założenia kulturalno-rozrywkowe, wielofunkcyjność przestrzeni, bogata oferta wydarzeń mają integrować ludzi z miasta, okolic, a być może skłonią mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej do częstszego odwiedzania Rumi.

ATUTY, BARIERY, SZANSE I ZAGROŻENIA

Walory urbanistyczne tej części miasta objętej zakresem koncepcji stwarzają duży potencjał do zaprojektowania przestrzeni o funkcji reprezentacyjnej i rekreacyjnej, nadające miastu jego dynamiczny, wielowymiarowy klimat i umożliwiającej powstanie nowych przestrzeni atrakcyjnych dla ich potencjalnych użytkowników.

Aktualny stan części miasta objętej granicami opracowania nie stanowi przyjaznej przestrzeni miejskiej. Wpływ na to ma m.in. degradacja zabudowy, zaniedbana zieleń i brak programu funkcjonalnego. Do słabości analizowanego terenu należy również zła kondycja ekonomiczna części mieszkańców, a co za tym idzie zdegradowana przestrzeń i budynki w złym stanie technicznym.

Proponowana interwencja jest szansą dla tych terenów – poprzez wprowadzenie nowej tkanki i lokalne zainwestowanie w obiekty generujące ruch ludzi istnieje duże prawdopodobieństwo zadziałania katalizy urbanistycznej i przywrócenie wysokiej wartości obiektów w sąsiedztwie. Ponadto przewiduje się uzupełnienie fragmentów chaotycznej zabudowy i stworzenie jednorodnych stref funkcjonalnych.

Powyższe wady są jednocześnie jej szansą – przez umiejętną ingerencję w tę przestrzeń można stworzyć nową wartość. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę, żeby ten dziewiczy teren otrzymał stosownej, wysokiej jakości zagospodarowanie.

 IDEA

Koncepcja zakłada stworzenie spójnego kodu wizualno-formalnego dla obu obszarów objętych zakresem opracowania. Z uwagi na bardzo różne uwarunkowania ekofizjograficzne i urbanistyczne dwóch terenów koncepcja zakłada wykorzystanie tych samych elementów występujących na obu obszarach jako motywów przewodnich dla wszystkich rozwiązań architektoniczno-przestrzennych. Na obu obszarach występują nawierzchnie do ruchu pieszych, rowerów, oraz trybuny i siedziska. Wybrane części nawierzchni dla pieszych wyłożone są nawierzchnią bezpieczną w kolorze jasnoczerwonym, a place zabaw, siłownia zewnętrzna i boiska zewnętrzne w jeszcze intensywniejszym kolorze czerwonym. Wszystkie powierzchnie płaskie trybun i siedzisk wyłożone są deskami kompozytowymi w kolorze brązowym, a ich krawędzie, wraz z powierzchniami pionowymi pomalowane żywicą epoksydową w intensywnym kolorze czerwonym. Czerwone linie jakie tworzą ideologicznie powielają poziomice wzgórza, ale są również bezpiecznym zaznaczeniem krawędzi, niezwykle istotnym przy użytkowaniu obiektów przez dzieci, osoby starsze i niepełnosprawne (np. niedowidzące). Czerwone nawierzchnie na obszarze osiedla Zagórze tworzą rdzeń przestrzeni publicznej, na której nanizano funkcje objęte programem rewitalizacji. Ów rdzeń otoczony jest zielenią – istniejącą oraz projektowaną – w której znajdują się projektowane altany i wiaty dla mieszkańców.

plansza 1.jpg
plansza 2.jpg
plansza 5.jpg
plansza 4.jpg
plansza 3.jpg
plansza 6.jpg

Konkurs III nagroda Rynek Chorzów

ZESPÓŁ AUTORSKI

arch. Grzegorz Ziętek
arch. Patryk Pniewski
arch. Mariusz Piesik  
arch. Martyna Kordys  
arch. Ewa Greczkowska  

LOKALIZACJA

Chorzów znajduje się w centrum Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, a pod względem geologicznym na obszarze Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. W Chorzowie, w bliskim sąsiedztwie centrum miasta znajduje się Park Śląski, dawny Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. Gen. Jerzego Ziętka. Stanowi on osnowę ekologiczną Konurbacji Górnośląskiej, główną atrakcję turystyczną, a przede wszystkim miejsce spotkań i wypoczynku mieszkańców Chorzowa.

Czynnikami, które kształtowały powstanie i rozwój konurbacji, a w tym Chorzowa były przede wszystkim hutnictwo i górnictwo, głównie węgla kamiennego. Węgiel jest inherentnie wpisany w historię regionu i miasta. Warto zaznaczyć fakt, iż podczas odkrywki węgla kamiennego pod koniec XVIII wieku natrafiono tu na wody solankowe, które dały początek uzdrowisku. Od tej pory historia miasta pisana jest przez węgiel, wodę i zieleń.

Obszar objęty konkursem to przede wszysktim Rynek wraz z otoczeniem. Przy rynku zlokalizowany jest budynek Urzędu Miasta, kamienice mieszkalne, liczne funkcje usługowe. W 1978 przez środek rynku poprowadzono czteropasmową estakadę dla ruchu kołowego. Estakada rozcina historyczny rynek, niszczy wnętrze urbanistyczne, wprowadza hałas w przestrzeń publiczną.

CELE

Celem nadrzędnym proponowanej koncepcji jest określenie wspólnego, jednolitego wyrazu architektonicznego przestrzeni publicznej w celu nadania jej łatwo rozpoznawalnego charakteru decydującego o jej indywidualnej nowej tożsamości w kontekście historycznym, kulturowym i społecznym.

Holistyczna wizja ukształtowania przestrzeni wpisuje się zarówno w skali lokalnej, całego systemu miejskiego, a nawet regionu.

Starannie dobrane elementy przestrzeni mają w zamyśle twórców być odpowiedzią na problemy mieszkańców, wypełniać niszę w zakresie funkcjonalnym służącym potrzebom lokalnej ludności. Wysokiej jakości zagospodarowanie spełnia współczesne standardy, wymagania techniczne oraz staje się jednocześnie interesującą ofertą kulturalną i gospodarczą miasta. Projekt ma budować lokalne więzi pomiędzy mieszkańcami, być może budować solidarność międzypokoleniową przez egalitarne traktowanie przestrzeni. Nowy Rynek ma być generatorem życia publicznego, aktywności oraz wizytówką miasta.

Założenia kulturalno-rozrywkowe, wielofunkcyjność przestrzeni, bogata oferta wydarzeń mają integrować ludzi z miasta, okolic, a być może skłonią mieszkańców konurbacji do częstszego odwiedzania Chorzowa.

Kolejnym celem projektu jest poprawne skomunikowanie tej części miasta. W I etapie inwestycji projekt zakłada wykonanie węzła przesiadkowego komunikacji kołowej i szynowej, z częściową eliminacją publicznego ruchu kołowego (przed Urzędem Miasta). W II etapie inwestycji przewiduje się wyburzenie estakady na odcinku: od południowej pierzei rynku do ul. Stanisława Moniuszki / ul. Pocztowej. Ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 79 przewiduje się poprowadzić nową obwodnicą centrum miasta. W II etapie przewidziano również eliminację publicznego ruchu kołowego z ul. Katowickiej (na odcinku rynku) a także z rynku w jego północnej części. Dzięki usunięciu ruchu samochodowego uda się połączyć ciągami pieszymi nowoprojektowane centrum handlowe pomiędzy ul. Stanisława Moniuszki i ul. Tadeusza Kościuszki z istniejącym deptakiem na ul. Wolności. W ten sposób uzyskamy intersujący ciąg przestrzeni publicznych (ulic o stosunkowo małym kącie środkowym z otwarciem na plac rynku).

Autorzy projektu proponują, aby całkowicie usunąć ślad po estakadzie w obszarze rynku. Niemniej należy zastanowić się czy konieczne jest całkowite wymazanie z pamięci tego jakby niebyło silnego elementu urbanistycznego zakorzenionego w historii miasta. Odpowiedzią na to trudne pytanie jest propozycja wykorzystania fragmentu estakady na południe od rynku na cele nowego Muzeum Motoryzacji PRL. Interesująca forma wznoszącej się estakady od ul. Dąbrowskiego do rynku zapewni dogodną lokalizację dla eksponatów muzealnych - samochodów z czasów PRL, a także umożliwi ekspozycję nowego rynku z wysokości ok. 8 metrów.

ATUTY, BARIERY, SZANSE I ZAGROŻENIA

Walory urbanistyczne tej części miasta objętej zakresem koncepcji stwarzają duży potencjał do zaprojektowania przestrzeni o funkcji reprezentacyjnej i rekreacyjnej, nadające miastu jego tradycyjny klimat, a także umożliwiającej powstanie nowych przestrzeni atrakcyjnych dla ich potencjalnych użytkowników.

Aktualny stan części miasta objętej granicami opracowania, a w szczególności Rynku nie stanowi przyjaznej przestrzeni miejskiej. Wpływ na to ma przede wszystkim barbażyńska urbanistycznie estakada z czeropasmową drogą krajową nr 79, nadmiernie rozbudowana strefa komunikacji samochodowej na rynku i sąsiednich ulicach, zaniedbana zieleń i brak programu funkcjonalnego. Do słabości analizowanego terenu należy również zła kondycja ekonomiczna części mieszkańców w ścisłym centrum miasta, a co za tym idzie zdegradowana przestrzeń i budynki w złym stanie technicznym.

Proponowana interwencja jest szansą dla tych terenów – poprzez wprowadzenie nowej tkanki i lokalne zainwestowanie w obiekty generujące ruch ludzi istnieje duże prawdopodobieństwo zadziałania katalizy urbanistycznej i przywrócenie wysokiej wartości obiektów w obrębie historycznego centrum. Ponadto przewiduje się uporządkowanie fragmentów chaotycznej zabudowy i stworzenie kwartałów zabudowy.

Ulica Wolności wraz z atrakcyjnym budynkiem Poczty jest z pewnością silnym atutem tej przestrzeni. Poszukiwany klimat i tożsamość miejsca już istnieją w Chorzowie. Wymagają tylko poszerzenia swojego zakresu, połączenia z nową przestrzenią publiczną Rynku. Dzięki deptakowi na ulicy Wolności ingerencja urbanistyczna na rynku powinna być znacznie łatwiejsza, niż w innych miastach, które wogóle nie posiadają tożsamości i przestrzeni publicznych. Tutaj wystarczy zastosować odpowiednie środki, "nacisnąć odpowiednie guziki", aby przestrzeń naturalnie połączyła się z dobrą przestrzenią sąsiadującą. Kolejnym atutem obszaru objętego opracowaniem jest powstanie nowego centrum handlowego pomiędzy ulicami Tadeusza Kościuszki i Stanisława Moniuszki. Rynek zlokalizowany pomiędzy centrum handlowym a deptakiem na ulicy Wolności naturalnie łączy dwa silne generatory ruchu ulicznego. W obecnej chwili Rynek jest przestrzenią chaotyczną. Ruch samochodowy oraz tramwajowy poprowadzony wokół rynku powoduje powstanie "martwej" wyspy w centralnej części rynku. Atrakcyjne kamienice rynkowe i budynek Urzędu Miasta nie mają przedpola ekspozycji, a na dodatek są zasłonięte przez słupy i platformę estakady. Powyższe wady przestrzeni są jednocześnie jej szansą – przez umiejętną ingerencję w tę przestrzeń można stworzyć nową wartość.

Rynek, rozumiany jako plac miejski historycznie zawsze był przestrzenią publiczną. Wyelimnowanie ruchu kołowego, w szczególności samochodowego powinno być najwyższym priorytetem przy rewaloryzacji tej przestrzeni. Zagrożeniem dla niej będzie usankcjonowanie rozwiązań komunikacyjnych nieadekwatnych dla przestrzeni publicznej o najwyższej randze - Rynku przy Urzędzie Miasta.

Największą barierą w realizacji ambitnych planów przebudowy rynku jest z pewnością estakada. Jej usunięcie wiąże się ze znaczącym wysiłkiem ekonomicznym dla miasta, ale także dużymi problemami techniczno-realizacyjnymi. Przekształcenie przestrzeni publicznej pod estakadą będzie inwestycją czasową, która będzie wymagała przebudowy, a właściwie budowy od nowa, po liwkidacji estakady. Nie można liczyć na to, że demontaż konstrukcji żelbetowej da się wykonać całkowicie punktowo, bez zniszczenia otoczenia, a zwłaszcza strefy pod estakadą.

Niemniej usunięcie estakady jest największą szansą dla tej przestrzeni. Jej likwidacja pozwoli na realizację nowych pomysłów - domknięcia rynku kwartałami zabudowy, w konsekwencji stworzenie ciekawego wnętrza urbanistycznego. Moment likwidacji estakady otworzy nowy rozdział w historii Chorzowa. Oznaczać będzie zerwanie z ponurą spuścizną PRL-u i spojrzenie nieco optymistyczniej w przyszłość.

CHOR_viz2.jpg
idea.jpg
8385 PLANSZA 1.jpg
8385 PLANSZA 2.jpg
8385 PLANSZA 3.jpg
prev / next
Back to UŻYTECZNOŚĆ PUBLICZNA
6
Konkurs wyróżnienie | KW Straży Pożarnej | Toruń
2
Ośrodek wypoczynkowy | Wierzchucino
8
Rewitalizacja | Rewa
9
Konkurs I nagroda | Inkubator Przedsiębiorczości | Zdziwój Nowy i Stary
9
Konkurs | Zespół szkolno-przedszkolny | Krzeptów
7
Bosmanat | Rewa
11
Hotel | Kopalino
4
Hotel i ośrodek wypoczynkowy | Ulinia
12
Konkurs Wyróżnienie | Skwer Rybaka | Łeba
14
Konkurs Muzeum Stanisława Wyspiańskiego | Kraków
10
Konkurs III nagroda | Zielony Plac | Warszawa
14
Konkurs wyróżnienie Świętokrzyski Kampus Laboratoriów Głównego Urzędu Miar | Kielce
3
Konkurs I nagroda | Wzgórze Grodowe | Kościerzyna
8
Konkurs I nagroda | Anomalia | Chorzów
13
Konkurs III nagroda | Przystań wioślarska | Bydgoszcz
8
Międzynarodowe Centrum Muzyki | Żelazowa Wola
3
Muzeum Książąt Lubomirskich | Wrocław
9
Pomnik Polski Morskiej | Gdynia
26
Konkurs wyróżnienie honorowe | Kwatera Pamięci | Gdynia
6
Wzgórze Markowca | Rumia
5
Konkurs III nagroda | Rynek | Chorzów

R3D3 Pracownia Architektoniczna Grzegorz Ziętek | Wszelkie prawa zastrzeżone | 2024